Turun Tyttöjen Talon palautelomakkeen kehittäminen käyttäjälähtöisesti
Anttalainen, Emilia (2013)
Anttalainen, Emilia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072147
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Turun Tyttöjen Talon kävijäpalautemallia, jotta kävijöillä on mahdollista laadukkaalla ja aidolla tavalla antaa palautetta avoimesta toiminnasta, ryhmätoiminnasta ja yksilökeskusteluista. Kävijöiden mielipiteitä aidosti kuulemalla ja tilaajan toiveet huomioiden, kehittää kävijäpalautejärjestelmää ja sen muotoa sellaiseksi, että se antaa laadukkaalla tavalla vastauksen toiminnan rahoittajille, yhteistyökumppaneille ja Turun Tyttöjen Talon työntekijöille siitä, mitä toimintaa Turun Tyttöjen Talolle toivotaan ja mitä toiminta on antanut kävijöilleen. Tavoitteena oli vain yhden palautemuodon tekeminen, jonka kävijät täyttävät keväisin ja syksyisin.
Tässä opinnäytetyössä menetelmänä oli laadun tutkiminen osallistavalla menetelmällä. Toiminnallisessa opinnäytetyössä Turun Tyttöjen Talon kävijöistä koottiin pienryhmä ideoimaan uutta palautelomaketta, hyödyntäen jo käytössä olevia palautelomakkeita. Tuloksena syntyi uusi kolmen sivun kävijäpalaute, joka on edelleen paperinen. Jotta opinnäytetyöstä ei olisi tullut liian laaja, tähän opinnäytetyöhön ei sisälly sähköisen palautemuodon käyttöönotto eikä sähköiseen palautejärjestelmään siirtyminen.
Toiminta ja kävijämäärä ovat Turun Tyttöjen Talolla kasvamassa. Palautemäärän kasvaessa on tärkeää löytää juuri sopiva tietokoneohjelma, joka mahdollistaa palautteiden koontien tekemisen helpommin sähköisesti kuin manuaalisesti. Uusi palautelomake antaa ennen suurempaa muutosta mahdollisuuden saada kävijöiden mielipiteet vielä aidommin esille. Uuden palautelomakkeen kysymyksistä tuli sanallisesti selkeämpiä, ja lomakkeessa on kysymyksiä, joissa on eri vastausvaihtoehdot valmiina. Uudessa palautelomakkeessa on käytetty erilaisia kuvia selkiyttämään kysymyksiä ja muuttamaan lomakkeen visuaalista ilmettä. Palautelomake on kaikille kävijöille sama, mutta se on edelleen jaettu yleiseen osaan sekä avoimeen toimintaan ja ryhmätoimintaan liittyviin kysymysosioihin. Osallistavan menetelmän käyttö onnistui tässä opinnäytetyössä.
Tässä opinnäytetyössä menetelmänä oli laadun tutkiminen osallistavalla menetelmällä. Toiminnallisessa opinnäytetyössä Turun Tyttöjen Talon kävijöistä koottiin pienryhmä ideoimaan uutta palautelomaketta, hyödyntäen jo käytössä olevia palautelomakkeita. Tuloksena syntyi uusi kolmen sivun kävijäpalaute, joka on edelleen paperinen. Jotta opinnäytetyöstä ei olisi tullut liian laaja, tähän opinnäytetyöhön ei sisälly sähköisen palautemuodon käyttöönotto eikä sähköiseen palautejärjestelmään siirtyminen.
Toiminta ja kävijämäärä ovat Turun Tyttöjen Talolla kasvamassa. Palautemäärän kasvaessa on tärkeää löytää juuri sopiva tietokoneohjelma, joka mahdollistaa palautteiden koontien tekemisen helpommin sähköisesti kuin manuaalisesti. Uusi palautelomake antaa ennen suurempaa muutosta mahdollisuuden saada kävijöiden mielipiteet vielä aidommin esille. Uuden palautelomakkeen kysymyksistä tuli sanallisesti selkeämpiä, ja lomakkeessa on kysymyksiä, joissa on eri vastausvaihtoehdot valmiina. Uudessa palautelomakkeessa on käytetty erilaisia kuvia selkiyttämään kysymyksiä ja muuttamaan lomakkeen visuaalista ilmettä. Palautelomake on kaikille kävijöille sama, mutta se on edelleen jaettu yleiseen osaan sekä avoimeen toimintaan ja ryhmätoimintaan liittyviin kysymysosioihin. Osallistavan menetelmän käyttö onnistui tässä opinnäytetyössä.