Opintojaksojen etenemispolun ja uudenlaisten opetusmenetelmien kehittäminen : Case: Keuda Kerava
Silander, Tiina (2012)
Silander, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062096
Tiivistelmä
Tämän ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tavoitteena on kehittää Keuda Keravan merkonomiopiskelijoiden visuaalisen myyntityön opintojaksokokonaisuutta niin, että kurssit etenevät loogisesti,opiskelijan osaamista kumuloivasti, ottavat käyttöön uudenlaisia opetus-menetelmiä ja huomioivat mahdollisuuden oppilastöiden kehittymiseen kurssien välillä. Kehit-tämishanke alkoi kevättalvella 2012.
Työssä on käytetty toimintatutkimusta tiedonkeräysstrategiana. Kehityshankkeen läpiviemiseksi pidettiin yksi yhteissuunnittelupäivä sekä yhteissuunnittelupalaveri. Kehityshankkeen läpiviemiseksi valittiin työkaluiksi kaksi erilaista ideointimenetelmää, samankaltaisuusanalyysi ja 6-3-5 -menetelmä. Työssä käytettiin improvisaatiomenetelmiä innostavan ja tuloksekkaan ilmapiirin luomiseksi.
Tässä työssä toteutettu yhteissuunnittelu ja erilaiset ideointimenetelmät antoivat työlle vastauksia tutkimukselle asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Kehityshankkeen myötä visuaalisen myyntityön opintokokonaisuuteen on suunniteltu erilaisia opetusmenetelmiä ja elementtejä, joita opintokokonaisuuteen tulee sisällyttää. Ideointimenetelmät toimivat tehokkaina ja innostavina työmuotoina motivoiden osallistujiaan työnsä kehittämiseen.
Kehityshankkeen perusteella on voitu määritellä niitä elementtejä, joita tulee ottaa huomioon opintojaksojen kehittämiseksi ja punaisen langan löytymiseksi kurssien välille. Kehityshankkeen perusteella on määritelty niitä yleisiä elementtejä, joita koko hankkeeseen osallistuvien tulee huomioida opintojaksokokonaisuuksien kehittämisessä. Näiden elementtien avulla opintojaksoista saadaan toimiva kokonaisuus, jossa on otettu huomioon oppimisen kumuloituminen, konkreettisten töiden jatkumo kurssien välillä sekä tavoitteiden ja sisältöjen päällekkäisyyksien poistaminen.
Näitä määriteltyjä elementtejä on kehityshankkeen aikana aloitettu sisällyttämään kahteen visuaalisen myyntityön kurssiin. Visuaalisen myyntityön opintokokonaisuuden kehittämiseksi lopulliseen muotoonsa pidetään vielä tammikuussa 2013 yhteissuunnittelupäivä. Tässä opin-näytetyössä on pohdittu sen sisältämiä aihealueita ja tehtäviä, mutta aikataulullisista syistä tähän kolmanteen yhteissuunnittelupäivään ei oteta tässä opinnäytetyössä sen enempää kantaa.
Kehittämishankkeessa käytettyjä ideointimenetelmiä ja kehittämistyöhön mukaan otettavaksi elementeiksi todettuja piirteitä voidaan käyttää muissa vastaavissa opintojaksojen kehittämistöissä. Kehittämishanke on tämän lisäksi antanut työkaluja siihen osallistuneille opettajille jatkuvaan oman työn kehittämiseen ja kriittiseen arviointiin.
Työssä on käytetty toimintatutkimusta tiedonkeräysstrategiana. Kehityshankkeen läpiviemiseksi pidettiin yksi yhteissuunnittelupäivä sekä yhteissuunnittelupalaveri. Kehityshankkeen läpiviemiseksi valittiin työkaluiksi kaksi erilaista ideointimenetelmää, samankaltaisuusanalyysi ja 6-3-5 -menetelmä. Työssä käytettiin improvisaatiomenetelmiä innostavan ja tuloksekkaan ilmapiirin luomiseksi.
Tässä työssä toteutettu yhteissuunnittelu ja erilaiset ideointimenetelmät antoivat työlle vastauksia tutkimukselle asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Kehityshankkeen myötä visuaalisen myyntityön opintokokonaisuuteen on suunniteltu erilaisia opetusmenetelmiä ja elementtejä, joita opintokokonaisuuteen tulee sisällyttää. Ideointimenetelmät toimivat tehokkaina ja innostavina työmuotoina motivoiden osallistujiaan työnsä kehittämiseen.
Kehityshankkeen perusteella on voitu määritellä niitä elementtejä, joita tulee ottaa huomioon opintojaksojen kehittämiseksi ja punaisen langan löytymiseksi kurssien välille. Kehityshankkeen perusteella on määritelty niitä yleisiä elementtejä, joita koko hankkeeseen osallistuvien tulee huomioida opintojaksokokonaisuuksien kehittämisessä. Näiden elementtien avulla opintojaksoista saadaan toimiva kokonaisuus, jossa on otettu huomioon oppimisen kumuloituminen, konkreettisten töiden jatkumo kurssien välillä sekä tavoitteiden ja sisältöjen päällekkäisyyksien poistaminen.
Näitä määriteltyjä elementtejä on kehityshankkeen aikana aloitettu sisällyttämään kahteen visuaalisen myyntityön kurssiin. Visuaalisen myyntityön opintokokonaisuuden kehittämiseksi lopulliseen muotoonsa pidetään vielä tammikuussa 2013 yhteissuunnittelupäivä. Tässä opin-näytetyössä on pohdittu sen sisältämiä aihealueita ja tehtäviä, mutta aikataulullisista syistä tähän kolmanteen yhteissuunnittelupäivään ei oteta tässä opinnäytetyössä sen enempää kantaa.
Kehittämishankkeessa käytettyjä ideointimenetelmiä ja kehittämistyöhön mukaan otettavaksi elementeiksi todettuja piirteitä voidaan käyttää muissa vastaavissa opintojaksojen kehittämistöissä. Kehittämishanke on tämän lisäksi antanut työkaluja siihen osallistuneille opettajille jatkuvaan oman työn kehittämiseen ja kriittiseen arviointiin.