Bussimatkailu on huoletonta matkailua : bussimatkalle osallistumisen syyt ja matkoihin liitetyt arvostukset
Manninen, Anssi (2013)
Manninen, Anssi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302052077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302052077
Tiivistelmä
Matkailijoiden matkustusmotivaatioita on tutkittu vuosikymmenien ajan eri näkökulmista, bussilla toteutettaville pakettimatkoille osallistuvien matkustajien näkökulmasta kuitenkin hyvin vähän. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää bussimatkoille osallistuvien matkustajien syitä matkoille osallistumiseen ja heidän bussimatkan eri osa-alueisiin liittämiään arvostuksia.
Tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena. Lomakkeet jaettiin 395:lle kevään ja kesän 2012 aikana erityyppisille bussimatkoille osallistuneelle matkustajalle. Lomakkeita palautettiin yhteensä 355 kappaletta eli 90 % jaetuista. Kyselyssä kysyttiin matkailijoiden bussimatkailun määrää nykyisin ja tulevaisuudessa, tekijöitä, jotka vaikuttavat bussimatkan valintaan, bussimatkalle lähtemisen syitä ja esteitä sekä bussimatkan eri osa-alueisiin (kuljetus, opastus, käyntikohteet, ruokailut, majoitus) liitettyjä arvostuksia.
Tutkimuksen tuloksissa nousivat esille bussimatkailun huolettomuus ja helppous, jotka olivat kaikissa eri osa-alueissa selkeästi tärkeimpiä tekijöitä kaikille vastaajaryhmille. Myös nauttimiseen liittyvät tekijät olivat vastaajille tärkeitä; mm. matkustusmukavuus, maisemista nauttimisen mahdollisuus ja palvelualttius arvostettiin korkealle. Bussimatkalle lähdettäessä matkan kohde on tärkein valintaperuste noin 80 %:lle vastaajista. Tämä vahvistaa aiemmissa tutkimuksissa esiin noussutta tulosta siitä, että bussimatkailu on enemmän kohteista riippuvaa kuin moni muu matkailumuoto. Noin kolmannes vastaajista arvioi bussimatkailunsa lisääntyvän lähitulevaisuudessa, ja vain 4 % arvioi sen vähenevän.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää bussimatkailua kehitettäessä. Kun tiedetään mitkä asiat ovat matkoille osallistuville tärkeitä, voidaan kohdistaa voimavaroja niihin ja saada matkustajat entistä tyytyväisemmiksi. Tyytyväinen asiakas todennäköisesti matkustaa uudelleen ja suosittelee tätä matkailumuotoa muillekin. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut matkailutoimialan toimijat, esimerkiksi hotellit, ravintolat ja käyntikohteet kehittääkseen palveluitaan paremmin bussimatkoille osallistuvien tarpeita ja toiveita vastaaviksi.
Tutkimus toteutettiin kyselylomaketutkimuksena. Lomakkeet jaettiin 395:lle kevään ja kesän 2012 aikana erityyppisille bussimatkoille osallistuneelle matkustajalle. Lomakkeita palautettiin yhteensä 355 kappaletta eli 90 % jaetuista. Kyselyssä kysyttiin matkailijoiden bussimatkailun määrää nykyisin ja tulevaisuudessa, tekijöitä, jotka vaikuttavat bussimatkan valintaan, bussimatkalle lähtemisen syitä ja esteitä sekä bussimatkan eri osa-alueisiin (kuljetus, opastus, käyntikohteet, ruokailut, majoitus) liitettyjä arvostuksia.
Tutkimuksen tuloksissa nousivat esille bussimatkailun huolettomuus ja helppous, jotka olivat kaikissa eri osa-alueissa selkeästi tärkeimpiä tekijöitä kaikille vastaajaryhmille. Myös nauttimiseen liittyvät tekijät olivat vastaajille tärkeitä; mm. matkustusmukavuus, maisemista nauttimisen mahdollisuus ja palvelualttius arvostettiin korkealle. Bussimatkalle lähdettäessä matkan kohde on tärkein valintaperuste noin 80 %:lle vastaajista. Tämä vahvistaa aiemmissa tutkimuksissa esiin noussutta tulosta siitä, että bussimatkailu on enemmän kohteista riippuvaa kuin moni muu matkailumuoto. Noin kolmannes vastaajista arvioi bussimatkailunsa lisääntyvän lähitulevaisuudessa, ja vain 4 % arvioi sen vähenevän.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää bussimatkailua kehitettäessä. Kun tiedetään mitkä asiat ovat matkoille osallistuville tärkeitä, voidaan kohdistaa voimavaroja niihin ja saada matkustajat entistä tyytyväisemmiksi. Tyytyväinen asiakas todennäköisesti matkustaa uudelleen ja suosittelee tätä matkailumuotoa muillekin. Tuloksia voivat hyödyntää myös muut matkailutoimialan toimijat, esimerkiksi hotellit, ravintolat ja käyntikohteet kehittääkseen palveluitaan paremmin bussimatkoille osallistuvien tarpeita ja toiveita vastaaviksi.