Väitteitä kasvatuskumppanuudesta : Kasvatuskumppanuuden toteutuminen monikulttuurisessa päiväkodissa
Jääskeläinen, Jaana (2013)
Jääskeläinen, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302042038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302042038
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yksityisen päiväkodin vanhempien näkemyksiä ja kokemusta kasvatuskumppanuudesta monikulttuurisessa viitekehyksessä. Haluttiin selvittää vaikuttaako vieras kieli ja monikulttuurinen tausta perheiden ja henkilökunnan väliseen kasvatuskumppanuuteen. Opinnäytetyö toteutettiin suomeksi, mutta opinnäytetyössä käytettiin myös englanninkielisiä käsitteitä.
Opinnäytetyössä tutustuttiin kasvatuskumppanuudesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, joiden keskeisten käsitteiden avulla perusteella luotiin viitekehys. Näitä ovat muun muassa kasvatuskumppanuus, monikulttuurisuus ja dialogisuus. Teorian avulla luotiin kyselylomake, joka koostui pääosin kasvatuskumppanuutta tukevista väitteistä. Vanhempia pyydettiin arvioimaan Likertin neliportaisella asteikolla kuinka samaa tai eri mieltä he väitteen kanssa olivat. Internetissä toteutetussa kyselylomakkeessa oli myös kaksi avointa kysymystä, joissa ensimmäisessä vanhempia pyydettiin määrittelemään kasvatuskumppanuus käsitteenä. Toinen oli avoin kommenteille niin itse kyselyn kuin yhteistyöyrityksen toiminnan suhteen.
Vastauksia analysoitiin avointen kysymysten osalta sisällönanalyysillä. Väitteitä käsiteltiin niille annettujen pisteiden mukaan. Esimerkiksi vastauksista laskettuja keskiarvoja verrattiin joko kasvatuskumppanuutta täysin tukevan tai kasvatuskumppanuutta tukemattoman toiminnan maksimipisteiden muodostamien raja-arvojen välillä. Mitä lähempänä ykköstä (1) vanhempien antamien vastausten arvo oli, sitä toimivampana vanhemmat kasvatuskumppanuuden keinoja pitivät.
Saatujen tulosten perusteella monikulttuurisella taustalla ja vieraalla kielellä ei ole suurta eroa kasvatuskumppanuuden toteutumisessa ja käsitteellistämisessä. Viitekehykseen ja aiempiin tutkimuksiin verraten, myös monikulttuurisilla vanhemmilla näyttäisi olevan teorian kanssa samankaltainen käsitys kasvatuskumppanuudesta. Vanhemmat nostivat esille paljon kasvatuskumppanuuteen liittyviä tärkeitä osa-alueita, kuten ajan löytämisen kohtaamiselle, vastavuoroisuuden ja päivittäisen kuulumisten vaihdon tärkeyden.
Opinnäytetyössä tutustuttiin kasvatuskumppanuudesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, joiden keskeisten käsitteiden avulla perusteella luotiin viitekehys. Näitä ovat muun muassa kasvatuskumppanuus, monikulttuurisuus ja dialogisuus. Teorian avulla luotiin kyselylomake, joka koostui pääosin kasvatuskumppanuutta tukevista väitteistä. Vanhempia pyydettiin arvioimaan Likertin neliportaisella asteikolla kuinka samaa tai eri mieltä he väitteen kanssa olivat. Internetissä toteutetussa kyselylomakkeessa oli myös kaksi avointa kysymystä, joissa ensimmäisessä vanhempia pyydettiin määrittelemään kasvatuskumppanuus käsitteenä. Toinen oli avoin kommenteille niin itse kyselyn kuin yhteistyöyrityksen toiminnan suhteen.
Vastauksia analysoitiin avointen kysymysten osalta sisällönanalyysillä. Väitteitä käsiteltiin niille annettujen pisteiden mukaan. Esimerkiksi vastauksista laskettuja keskiarvoja verrattiin joko kasvatuskumppanuutta täysin tukevan tai kasvatuskumppanuutta tukemattoman toiminnan maksimipisteiden muodostamien raja-arvojen välillä. Mitä lähempänä ykköstä (1) vanhempien antamien vastausten arvo oli, sitä toimivampana vanhemmat kasvatuskumppanuuden keinoja pitivät.
Saatujen tulosten perusteella monikulttuurisella taustalla ja vieraalla kielellä ei ole suurta eroa kasvatuskumppanuuden toteutumisessa ja käsitteellistämisessä. Viitekehykseen ja aiempiin tutkimuksiin verraten, myös monikulttuurisilla vanhemmilla näyttäisi olevan teorian kanssa samankaltainen käsitys kasvatuskumppanuudesta. Vanhemmat nostivat esille paljon kasvatuskumppanuuteen liittyviä tärkeitä osa-alueita, kuten ajan löytämisen kohtaamiselle, vastavuoroisuuden ja päivittäisen kuulumisten vaihdon tärkeyden.