Markkinointisuunnitelma : case: Lomasatama
Saaristo, Annika; Nättinen, Nisa (2013)
Saaristo, Annika
Nättinen, Nisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302042018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302042018
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta; teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osasta. Ensimmäinen osa käsittelee markkinoinnin keskeisiä tekijöitä matkailualalla. Toinen osa on markkinointisuunnitelma pienelle matkailualan yritykselle, Padasjoella sijaitsevalle Lomasatamalle. Toimeksiantajan pyynnöstä, markkinointisuunnitelma salataan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteina on parantaa yrityksen näkyvyyttä markkinoilla ja saada lisää asiakasvirtaa hiljaisille kausille markkinoinnin ja tuotedifferoinnin tehostamisen avulla. Markkinointisuunnitelma luotiin yrittäjän haastattelun, meidän oman tietoperustamme sekä keräämämme teorian pohjalta. Kehitimme toimenpiteitä tehostaaksemme markkinointia yrityksen jo olemassa oleville asiakassegmenteille.
Tärkeimmät löytämämme markkinoinnin keinot olivat sähköpostitse tehtävä suoramarkkinointi jo olemassa oleville asiakkaille sekä yrityksen kotisivujen uudistaminen toimivaksi markkinointikanavaksi. Lisäksi hyödynsimme tuotedifferointia, jotta yritys saataisiin erottumaan kilpailijoista. Loimme yrittäjille hiljaiselle kaudelle esimerkkipaketin, joita lisää luomalla olisi mahdollista saada enemmän asiakasvirtaa kesäsesongin ulkopuolelle. Annoimme markkinointisuunnitelmassa myös kehitysehdotuksia yrityksen toiminnan tehostamiseksi. Jotta markkinointisuunnitelma olisi mahdollisimman käyttöönottovalmis, on sitä luodessa huomioitu yrityksen taloudelliset, henkiset sekä fyysiset resurssit.
Tämän opinnäytetyön tavoitteina on parantaa yrityksen näkyvyyttä markkinoilla ja saada lisää asiakasvirtaa hiljaisille kausille markkinoinnin ja tuotedifferoinnin tehostamisen avulla. Markkinointisuunnitelma luotiin yrittäjän haastattelun, meidän oman tietoperustamme sekä keräämämme teorian pohjalta. Kehitimme toimenpiteitä tehostaaksemme markkinointia yrityksen jo olemassa oleville asiakassegmenteille.
Tärkeimmät löytämämme markkinoinnin keinot olivat sähköpostitse tehtävä suoramarkkinointi jo olemassa oleville asiakkaille sekä yrityksen kotisivujen uudistaminen toimivaksi markkinointikanavaksi. Lisäksi hyödynsimme tuotedifferointia, jotta yritys saataisiin erottumaan kilpailijoista. Loimme yrittäjille hiljaiselle kaudelle esimerkkipaketin, joita lisää luomalla olisi mahdollista saada enemmän asiakasvirtaa kesäsesongin ulkopuolelle. Annoimme markkinointisuunnitelmassa myös kehitysehdotuksia yrityksen toiminnan tehostamiseksi. Jotta markkinointisuunnitelma olisi mahdollisimman käyttöönottovalmis, on sitä luodessa huomioitu yrityksen taloudelliset, henkiset sekä fyysiset resurssit.