Kosmetiikan negaatiomarkkinoinnin vaikutus asiakkaan ostopäätökseen
Jokela, Krista (2012)
Jokela, Krista
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311938
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa kuluttajien mielikuvia kosmetiikasta, sen raaka-aineista sekä kosmetiikan turvallisuudesta. Tutkimustulosten avulla pystyttiin arvioimaan kosmetiikan negaatiomarkkinoinnin vaikutusta asiakkaan ostopäätökseen. Negaatiomarkkinoinnissa luetellaan, mitä tuote ei sisällä. Opinnäytetyössä tukeuduttiin markkinoinnin ja ostokäyttäytymisen teorioihin sekä kosmetiikan perusasioihin. Tutkimuksen avulla pystyttiin kartoittamaan, mitkä seikat vaikuttavat kosmetiikan kuluttajien ostopäätöksiin ja minkälaisia mielikuvia kuluttajilla on kosmetiikan raaka-aineista ja niiden turvallisuudesta. Tutkimuksessa etsittiin vastausta myös kosmeettisille tuotteille allergisten määrää ja miten kosmetiikka-allergia vaikuttaa heidän ostokäyttäytymiseensä. Aineisto kerättiin nettipohjaisella kyselylomakkeella. Tutkimukseen vastasi satakolme 20-60 –vuotiasta naista, jotka käyttävät kosmetiikkaa.
Tutkimukseen osallistuneet naiset näyttävät luottavan kosmetiikka-alan ammattilaisiin, ja että Suomessa myydään turvallista kosmetiikkaa muutamia poikkeavia vastauksia lukuun ottamatta. Käyttämässään kosmetiikassa tutkimukseen vastanneet naiset arvostivat hintaa, laatua ja käytössä hyväksi havaittuja tuotteita. Kosmetiikassa arvostettiin myös ystävien suosittelemia tuotteita ja allergiselle iholle sopivaa, eläinkokeetonta sekä luontoystävällistä kosmetiikkaa. Raaka-aineet aiheuttivat jokin verran pelkoa naisissa ja he halusivat olla jatkossa tarkempia, mitä tuotteita käyttävät. Raaka-aineista kysyttäessä vastaukset sisälsivät harhaluuloja ja mielikuvat tunnistamattomista raaka-aineista olivat negatiivisia. Tutkimukseen vastanneet uskoivat, että jos tuote ei sisällä jotakin tiettyä ainesosaa, ja se erikseen mainitaan tuotteessa, sen täytyy olla positiivinen asia. Osa vastaajista uskoi, että kosmetiikan raaka-aineisiin liittyy myös myyttejä, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa.
Tutkimukseen osallistuneet naiset näyttävät luottavan kosmetiikka-alan ammattilaisiin, ja että Suomessa myydään turvallista kosmetiikkaa muutamia poikkeavia vastauksia lukuun ottamatta. Käyttämässään kosmetiikassa tutkimukseen vastanneet naiset arvostivat hintaa, laatua ja käytössä hyväksi havaittuja tuotteita. Kosmetiikassa arvostettiin myös ystävien suosittelemia tuotteita ja allergiselle iholle sopivaa, eläinkokeetonta sekä luontoystävällistä kosmetiikkaa. Raaka-aineet aiheuttivat jokin verran pelkoa naisissa ja he halusivat olla jatkossa tarkempia, mitä tuotteita käyttävät. Raaka-aineista kysyttäessä vastaukset sisälsivät harhaluuloja ja mielikuvat tunnistamattomista raaka-aineista olivat negatiivisia. Tutkimukseen vastanneet uskoivat, että jos tuote ei sisällä jotakin tiettyä ainesosaa, ja se erikseen mainitaan tuotteessa, sen täytyy olla positiivinen asia. Osa vastaajista uskoi, että kosmetiikan raaka-aineisiin liittyy myös myyttejä, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa.