Onko loma-asunto ulkomailla houkutteleva sijoitus? : kohdemaana Turkki
Hagström, Malin (2013)
Hagström, Malin
Turun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301311910
Tiivistelmä
Työni tavoitteena on vastata kysymykseen onko loma-asunto ulkomailla suomalaiselle houkutteleva sijoituskohde. Tutkimuskohteena on nimenomaan loma-asunto Turkissa. Selvitän vastausta tutkimusongelmaani kvantitatiivisen kyselyn avulla, joka tutkii sijoittaisiko suomalainen loma-asuntoon Turkissa. Kyselyssä otetaan huomioon suomalaisten ennakkokäsitykset Turkkia kohtaan sekä heidän yleisen kiinnostuksen loma-asuntoja ja sijoittamista kohtaan. Tänä päivänä harrastuksiin liittyvä matkailu on kasvussa, ja siksi tutkimuksessa on kysytty ihmisten harrastuksista, erityisesti golfin osalta.
Ennen kyselyä olen tutkinut sijoittamista ja haastatellut siihen liittyen myös rahoitusalan asiantuntijaa. Toisena tutkimukseeni liittyvänä aihealueena olen tutkinut maabrädäystä, joka on ollut myös meillä Suomessa ajankohtaisena asiana viime vuosina Jorma Ollilan johtaman maabrändivaltuuskunnan jäljiltä. Näiden tietolähteiden sekä kyselyni avulla pystyn saamaan vastauksen tutkimusongelmaani sekä hahmottamaan suomalaisten asenteita Turkkia kohtaan.
Kvantitatiivinen kyselyni toteutettiin 13.-17.12.2012 internetkyselynä Webropol-työkalua käyttäen. Kyselyyn vastasi 188 henkilöä, joista 126 oli naisia (67 %) ja 62 oli miehiä (33 %). Voiko kyselyni pohjalta loma-asunto ulkomailla olla houkutteleva sijoitus? Kyselyyn vastanneista 28 prosenttia voisi harkita asunnon ostoa ulkomailta, 44 prosenttia oli ehkä kannalla ja 23 prosenttia ei harkitse asunnon ostoa ulkomailta. 3 prosenttia vastaajista on jo asunto ulkomailla ja 2 prosenttia vastaajista oli sellaisia, joiden vanhemmilla on asunto ulkomailla. Loma-asunto ulkomailla siis kiinnostaa ja houkuttaa jollain tasolla enemmistöä eli 77 prosenttia kyselyyn vastanneista.
Loma-asunnon houkuttelevuuteen vaikuttavat sen vetovoima-tekijät tai vetovoimatekijä, joka esimerkiksi golfpelaajalla voi olla ympärivuotinen golfin harrastusmahdollisuus, joita esimerkiksi Suomessa ei ole tarjolla. Kymmenen prosenttia kyselyyn vastanneista voisi harkita asunnon ostoa Turkista ja sitä ehkä voisi harkita 21 prosenttia, mutta loput 69 prosenttia vastaajista eivät edes voisi harkita asunnon ostoa Turkista. Sen sijaan Turkissa käyneiden vastaajien kesken puolet eli joka toinen vastaaja voi harkita tai ehkä harkita asunnon ostoa Turkista. Turkki siis todistaa yleensä itsensä hyvänä matkakohteena niille, jotka sinne haluavat ja uskaltavat matkustaa. Ja koska suomalaisten matkustaminen Turkkiin on kasvussa, en näe mitään estettä sille, etteikö Turkista tulevaisuudessa voisi tulla yksi suomalaisten suositummista loma-asunto- ja matkakohteista.
Ennen kyselyä olen tutkinut sijoittamista ja haastatellut siihen liittyen myös rahoitusalan asiantuntijaa. Toisena tutkimukseeni liittyvänä aihealueena olen tutkinut maabrädäystä, joka on ollut myös meillä Suomessa ajankohtaisena asiana viime vuosina Jorma Ollilan johtaman maabrändivaltuuskunnan jäljiltä. Näiden tietolähteiden sekä kyselyni avulla pystyn saamaan vastauksen tutkimusongelmaani sekä hahmottamaan suomalaisten asenteita Turkkia kohtaan.
Kvantitatiivinen kyselyni toteutettiin 13.-17.12.2012 internetkyselynä Webropol-työkalua käyttäen. Kyselyyn vastasi 188 henkilöä, joista 126 oli naisia (67 %) ja 62 oli miehiä (33 %). Voiko kyselyni pohjalta loma-asunto ulkomailla olla houkutteleva sijoitus? Kyselyyn vastanneista 28 prosenttia voisi harkita asunnon ostoa ulkomailta, 44 prosenttia oli ehkä kannalla ja 23 prosenttia ei harkitse asunnon ostoa ulkomailta. 3 prosenttia vastaajista on jo asunto ulkomailla ja 2 prosenttia vastaajista oli sellaisia, joiden vanhemmilla on asunto ulkomailla. Loma-asunto ulkomailla siis kiinnostaa ja houkuttaa jollain tasolla enemmistöä eli 77 prosenttia kyselyyn vastanneista.
Loma-asunnon houkuttelevuuteen vaikuttavat sen vetovoima-tekijät tai vetovoimatekijä, joka esimerkiksi golfpelaajalla voi olla ympärivuotinen golfin harrastusmahdollisuus, joita esimerkiksi Suomessa ei ole tarjolla. Kymmenen prosenttia kyselyyn vastanneista voisi harkita asunnon ostoa Turkista ja sitä ehkä voisi harkita 21 prosenttia, mutta loput 69 prosenttia vastaajista eivät edes voisi harkita asunnon ostoa Turkista. Sen sijaan Turkissa käyneiden vastaajien kesken puolet eli joka toinen vastaaja voi harkita tai ehkä harkita asunnon ostoa Turkista. Turkki siis todistaa yleensä itsensä hyvänä matkakohteena niille, jotka sinne haluavat ja uskaltavat matkustaa. Ja koska suomalaisten matkustaminen Turkkiin on kasvussa, en näe mitään estettä sille, etteikö Turkista tulevaisuudessa voisi tulla yksi suomalaisten suositummista loma-asunto- ja matkakohteista.