Kaularangan tutkimisen ja palpoinnin opetusvideo : Examination and palpation video for cervical spine
Jukkala, Sami; Hyvönen, Mika (2013)
Jukkala, Sami
Hyvönen, Mika
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa video-opetusmateriaalia kaularangan alueen tutkimisesta ja palpoinnista. Opinnäy-tetyön prosessin aikana syntynyttä mallia on tarkoitus hyödyntää jatkossa tuottamalla lisää fysioterapiaan liittyvää opetusmateri-aalia. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana on koulutettu hieroja Mika Hyvönen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kaularangan tutkimisen ja palpoinnin lisäksi opettamista, oppimisympäristöjä, ope-tusmateriaaleja ja niiden tuottamista, videokuvaamista ja kuvaamisen suunnittelua. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa syntyvän kaularangan tutkimisen ja palpoinnin videon kohderyhmänä ovat manuaalista terapiaa tekevät henkilöt ja etenkin alalle opiskelevat.
Tuotettua video-opetusmateriaalia arvioitiin kolmella eri taholla. Tuotettua video materiaalia käytettiin opetuksessa Itä-Karjalan kansanopistolla hierojan ammattitutkintoon tähtäävässä koulutuksessa. Opetuksen aikana opettaja arvioi opiskelijoiden oppimista materiaalin avulla. Opiskelijat arvioivat pienryhmissä itse materiaalia, sen laatua ja käytettävyyttä. Opetustilanteesta erillään videolla esitettävien asioiden totuudenmukaisuutta arvioi OMT- fysioterapeutti.
Opinnäytetyö tuloksena saatiin aikaan hyvä, toistettavissa oleva malli opetusmateriaalin tuottamiseen. Materiaalin käytettävyy-den testaamisessa saadut tulokset olivat opiskelijaryhmien oppimista arvioiden hyvät ja opiskelijat pitivät materiaalia kokonai-suudessaan hyvänä. Tuotettu materiaali soveltuu siten hyvin video-opetusmateriaaliksi. Materiaalin tuottamisessa on huomioitu erilaiset oppimisympäristöt ja video toimii hyvin verkkomateriaalina.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kaularangan tutkimisen ja palpoinnin lisäksi opettamista, oppimisympäristöjä, ope-tusmateriaaleja ja niiden tuottamista, videokuvaamista ja kuvaamisen suunnittelua. Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa syntyvän kaularangan tutkimisen ja palpoinnin videon kohderyhmänä ovat manuaalista terapiaa tekevät henkilöt ja etenkin alalle opiskelevat.
Tuotettua video-opetusmateriaalia arvioitiin kolmella eri taholla. Tuotettua video materiaalia käytettiin opetuksessa Itä-Karjalan kansanopistolla hierojan ammattitutkintoon tähtäävässä koulutuksessa. Opetuksen aikana opettaja arvioi opiskelijoiden oppimista materiaalin avulla. Opiskelijat arvioivat pienryhmissä itse materiaalia, sen laatua ja käytettävyyttä. Opetustilanteesta erillään videolla esitettävien asioiden totuudenmukaisuutta arvioi OMT- fysioterapeutti.
Opinnäytetyö tuloksena saatiin aikaan hyvä, toistettavissa oleva malli opetusmateriaalin tuottamiseen. Materiaalin käytettävyy-den testaamisessa saadut tulokset olivat opiskelijaryhmien oppimista arvioiden hyvät ja opiskelijat pitivät materiaalia kokonai-suudessaan hyvänä. Tuotettu materiaali soveltuu siten hyvin video-opetusmateriaaliksi. Materiaalin tuottamisessa on huomioitu erilaiset oppimisympäristöt ja video toimii hyvin verkkomateriaalina.