Dokumentinhallintaprosessin kehittäminen kohdeyrityksessä CASE: Crelint oy
Kilpeläinen, Pasi (2012)
Kilpeläinen, Pasi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301291811
Tiivistelmä
Dokumenttien hallintaan liittyvien prosessien tunnistaminen ja sitä kautta dokumentinhallinnan kehittäminen on tärkeää jatkuvasti yhä enemmän kasvavassa informaatiomäärässä. Tässä kehittämistehtävässä aloitettiin prosessien kartoittaminen kohdeyritykselle dokumentinhallinnan kehittämisen pohjaksi. Kehittämistehtävässä myös tutkittiin hallintavälineen käyttöönottoon suunnitellun tuotteen SharePoint 2010 ominaisuuksia. Tuotteen avulla testattiin sekä tuotteen soveltuvuutta yrityksen dokumentinhallinnan välineeksi että määritellyn prosessin siirrettävyyttä käytännössä dokumentinhallintavälineelle.
Prosessin kehittämisessä on otettu huomioon uudistamisen ja kehittämisen näkökulma yrityksessä olevan nykyisen dokumentinhallinnan kannalta. Prosessin määrittelemisissä sekä valitun dokumentinhallintatuotteen tutkimisessa hyödynnettiin sekä teoriatietoa että yrityksen osaamista ja otettiin huomioon heidän tarpeitaan ja näkökantojaan. Selvitin haastatteluin ja tapaamisin avainhenkilöiden kautta yrityksen tarpeita.
Kehittämistyössäni käytin laadullista menetelmää, joka on tieteellisen tutkimuksen menetelmäsuuntaus. Laadullisen menetelmän avulla pyrin ymmärtämään kohteen laatua, ominaisuuksia ja merkityksiä kokonaisvaltaisesti.
Koska tarkoituksena oli tuottaa uusi toimintamalli sekä järjestelmä, niin lähestymistavaksi valitsin konstruktiivisen tutkimuksen. Tutkimuksessa saatiin sidottua ongelma ja sen ratkaisu teoreettiseen muotoon ja myös ratkaisu saatiin osoitettua toimivaksi.
Kehittämistehtävässä esille tulleet mallit ja ratkaisut soveltuvat vain kohdeyrityksen käyttöön.
Prosessin kehittämisessä on otettu huomioon uudistamisen ja kehittämisen näkökulma yrityksessä olevan nykyisen dokumentinhallinnan kannalta. Prosessin määrittelemisissä sekä valitun dokumentinhallintatuotteen tutkimisessa hyödynnettiin sekä teoriatietoa että yrityksen osaamista ja otettiin huomioon heidän tarpeitaan ja näkökantojaan. Selvitin haastatteluin ja tapaamisin avainhenkilöiden kautta yrityksen tarpeita.
Kehittämistyössäni käytin laadullista menetelmää, joka on tieteellisen tutkimuksen menetelmäsuuntaus. Laadullisen menetelmän avulla pyrin ymmärtämään kohteen laatua, ominaisuuksia ja merkityksiä kokonaisvaltaisesti.
Koska tarkoituksena oli tuottaa uusi toimintamalli sekä järjestelmä, niin lähestymistavaksi valitsin konstruktiivisen tutkimuksen. Tutkimuksessa saatiin sidottua ongelma ja sen ratkaisu teoreettiseen muotoon ja myös ratkaisu saatiin osoitettua toimivaksi.
Kehittämistehtävässä esille tulleet mallit ja ratkaisut soveltuvat vain kohdeyrityksen käyttöön.