Artist, A Person or A Commodity : Exploring the necessity of branding
Sekki, Satu (2012)
Sekki, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281773
Tiivistelmä
Musiikkibisnes käy läpi suuria muutoksia ja kehittyy jatkuvasti. Suurilla levy-yhtiöillä ei enää ole niin
tärkeää ja dominoivaa roolia kuin ennen, koska artisteilla on monia tapoja tavoittaa yleisönsä ja
julkaista musiikkiaan ilman ulkopuolista apua. Suurien markkinointikampanjoiden lanseeraaminen
saattaa osoittautua pikemminkin rahan tuhlaukseksi kuin menestykseksi.
Suurin syy kyseiseen ilmiöön on voimasuhteiden muutos: päätöksentekovoima ei enää ole
markkinoijilla vaan kansalla, sillä nyt ihmisillä on paljon vaihtoehtoja joista valita mitä he haluavat
ostaa. Siksi on tärkeää selvittää mitä yleisö oikeasti haluaa, kiinnostaako sitä enemmän median
luoma tuote vai henkilö musiikin takana. Neljä eri henkilöä musiikkiteollisuuden eri puolilta valittiin
haastatteluihin keskustelemaan siitä, miten artisti voi herättää huomiota, brändäämisestä ja
lavapersoonista sekä miten ne vaikuttavat artistien uraan ja miten niitä voitaisiin käyttää hyödyksi
artisteja markkinoitaessa.
Haastateltavien mukaan ei ole vain yhtä ainoaa markkinointistrategiaa, joka sopisi jokaiselle
artistille. Sen sijaan jokaisella artistilla pitäisi olla oma uniikki strategia, joka perustuu hänen
vahvuuksiinsa. Vaikka artistit voivat luoda uraansa ilman ulkoistamista, pidettiin ulkopuolisen avun
hankkimista positiivisena vaihtoehtona. Haastatteluissa paljastui myös, ettei brändääminen vaikuta
artistin aitouteen negatiivisesti, päinvastoin jonkin asteista artistin stailausta jopa odotettiin sillä se
osoittaa kunnioitusta artistin puolelta yleisöä kohtaan.
tärkeää ja dominoivaa roolia kuin ennen, koska artisteilla on monia tapoja tavoittaa yleisönsä ja
julkaista musiikkiaan ilman ulkopuolista apua. Suurien markkinointikampanjoiden lanseeraaminen
saattaa osoittautua pikemminkin rahan tuhlaukseksi kuin menestykseksi.
Suurin syy kyseiseen ilmiöön on voimasuhteiden muutos: päätöksentekovoima ei enää ole
markkinoijilla vaan kansalla, sillä nyt ihmisillä on paljon vaihtoehtoja joista valita mitä he haluavat
ostaa. Siksi on tärkeää selvittää mitä yleisö oikeasti haluaa, kiinnostaako sitä enemmän median
luoma tuote vai henkilö musiikin takana. Neljä eri henkilöä musiikkiteollisuuden eri puolilta valittiin
haastatteluihin keskustelemaan siitä, miten artisti voi herättää huomiota, brändäämisestä ja
lavapersoonista sekä miten ne vaikuttavat artistien uraan ja miten niitä voitaisiin käyttää hyödyksi
artisteja markkinoitaessa.
Haastateltavien mukaan ei ole vain yhtä ainoaa markkinointistrategiaa, joka sopisi jokaiselle
artistille. Sen sijaan jokaisella artistilla pitäisi olla oma uniikki strategia, joka perustuu hänen
vahvuuksiinsa. Vaikka artistit voivat luoda uraansa ilman ulkoistamista, pidettiin ulkopuolisen avun
hankkimista positiivisena vaihtoehtona. Haastatteluissa paljastui myös, ettei brändääminen vaikuta
artistin aitouteen negatiivisesti, päinvastoin jonkin asteista artistin stailausta jopa odotettiin sillä se
osoittaa kunnioitusta artistin puolelta yleisöä kohtaan.