Palkanlaskentaprosessin kehittäminen siivousalan yrityksessä
Merisara, Salla (2013)
Merisara, Salla
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281764
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään ratkaisuvaihtoehtoja siivousalalla toimivan Oy Yritys Ab:n työajanseurannan uudelleen järjestämiseksi. Oy Yritys Ab:n työajanseurannassa käytetään paperisia tuntilomakkeita ja niiden käsittely vie paljon aikaa. Tavoitteena on saada työajanseuranta sähköiseen muotoon. Sähköinen työajanseuranta säästäisi aikaa sekä ennen kaikkea kustannuksia. Tarkoituksena on, että uuden työajanseurannan myötä sekä palkanlaskija että Oy Yritys Ab:n esimiehet hyötyisivät ratkaisusta. Lisäksi opinnäytetyössä pyritään kartoittamaan myös muita palkanlaskennan ongelmia ja löytää niihin ratkaisuja, jotta palkanlaskennasta saadaan sujuvampaa.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Työssä käytettyjä lähteitä ovat mm. palkanlaskentaan vaikuttavat säädökset, verohallinnon ohjeet, kiinteistöpalvelualan työehtosopimus sekä palkanlaskentaan ja työoikeuteen liittyvä kirjallisuus. Opinnäytetyö perustuu lähteiden lisäksi havainnointiin ja kirjoittajan omaan työkokemukseen palkkahallinnossa.
Työssä esitellään kolme eri ratkaisua Oy Yritys Ab:n työajanseurannan järjestämiseksi: Kellokortti.fi –palvelu, eMoppi ja SMS-sovellus. Suurin haaste työajanseurannassa on, että työntekijät eivät esim. rakennustyömaalla pääse kirjaamaan työaikojaan tietokoneelle tai leimauslaitteelle. Työajanseurannan tulee siis sopia liikkuville työntekijöille. Kaikki esitetyt vaihtoehdot soveltuvat liikkuvien työntekijöiden käyttöön, koska työajat kirjataan matkapuhelimilla.
Tutkimuksesta selvisi, että SMS-sovellus on näistä kolmesta paras vaihtoehto Oy Yritys Ab:n työajanseurantaan. Kyseisen sovelluksen käytöstä aiheutuu vähiten kustannuksia ja se soveltuu muiden käytössä olevien ohjelmien kanssa yhteen. Sähköisen työajanseurannan myötä aikaa säästyy ja virheiden määrä pienenee, koska käsin syötettävää tietoa ei ole enää yhtä paljon kuin ennen. SMS-sovelluksen käyttöönotto tehdään vähitellen siten, että sovellusta testataan ensin muutamalla työntekijällä. Kun kaikki sujuu hyvin, sovellus voidaan ottaa kaikkien työntekijöiden käyttöön.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Työssä käytettyjä lähteitä ovat mm. palkanlaskentaan vaikuttavat säädökset, verohallinnon ohjeet, kiinteistöpalvelualan työehtosopimus sekä palkanlaskentaan ja työoikeuteen liittyvä kirjallisuus. Opinnäytetyö perustuu lähteiden lisäksi havainnointiin ja kirjoittajan omaan työkokemukseen palkkahallinnossa.
Työssä esitellään kolme eri ratkaisua Oy Yritys Ab:n työajanseurannan järjestämiseksi: Kellokortti.fi –palvelu, eMoppi ja SMS-sovellus. Suurin haaste työajanseurannassa on, että työntekijät eivät esim. rakennustyömaalla pääse kirjaamaan työaikojaan tietokoneelle tai leimauslaitteelle. Työajanseurannan tulee siis sopia liikkuville työntekijöille. Kaikki esitetyt vaihtoehdot soveltuvat liikkuvien työntekijöiden käyttöön, koska työajat kirjataan matkapuhelimilla.
Tutkimuksesta selvisi, että SMS-sovellus on näistä kolmesta paras vaihtoehto Oy Yritys Ab:n työajanseurantaan. Kyseisen sovelluksen käytöstä aiheutuu vähiten kustannuksia ja se soveltuu muiden käytössä olevien ohjelmien kanssa yhteen. Sähköisen työajanseurannan myötä aikaa säästyy ja virheiden määrä pienenee, koska käsin syötettävää tietoa ei ole enää yhtä paljon kuin ennen. SMS-sovelluksen käyttöönotto tehdään vähitellen siten, että sovellusta testataan ensin muutamalla työntekijällä. Kun kaikki sujuu hyvin, sovellus voidaan ottaa kaikkien työntekijöiden käyttöön.