Luontomatkailupalvelun moniaistinen asiakaskokemus
Alhonen, Jenna (2013)
Alhonen, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301271762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301271762
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli osa Matkailijan moniaistinen palvelukokemus–hanketta. Hankkeen tavoitteena oli selvittää, kuinka asiakas kokee moniaistisen palvelutarjonnan ja multimodaalisuuden sekä näiden vaikutuksen palvelujen kokemiseen, kohtaamiseen ja kysyntään. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Nuuksion Taika Oy:n järjestämien luontoretkien vaikutusta asiakkaiden odotuksiin ja näiden pohjalta tarinallistamisen ja moniaistisuuden merkitystä retkikokemukseen heti retken jälkeen ja viikon kuluttua retken toteutuksesta.
Opinnäytetyössä esitellään ensin opinnäytetyön taustalla ollut hanke ja toimeksiantaja Nuuksion Taika Oy. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään keskeisimmät käsitteet eli asiakaskokemus, tarinallistaminen, luontomatkailu, palvelukokemus, elämyksellisyys, moniaistisuus ja muisti. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä laadullista tutkimusta, palvelumuotoilua ja expectation mapsia. Tutkimusmenetelmien jälkeen kerrotaan tutkimuksen toteutus, tulokset ja johtopäätökset opinnäytetyöstä.
Tutkimukseen sisältyneet retket toteutettiin kesän 2012 aikana ja retkille osallistui yhteensä 14 kansainvälistä osallistujaa. Retkiä järjestettiin yhteensä viisi, mutta tuloksissa otettiin huomioon vain kolme jälkimmäistä retkeä. Osallistujille lähetettiin ennen ja jälkeen retkien Internetissä täytettävät kyselylomakkeet, joissa selvitettiin heidän odotuksiaan ja kokemuksiaan retkestä. Varsinaiset retket järjestettiin Nuuksion kansallispuistossa ja ne sisälsivät oppaan kertoman Katajanhaltijan jalanjäljillä –tarinan, jota pohjusti ennen retkeä katsottu Katajanhaltijan tarina -video.
Kyselylomakkeista kootut tulokset olivat monipuolisia, koska vastaajilta löytyi erilaisia mielipiteitä kysyttyihin asioihin. Osallistujat olivat tyytyväisiä retkeen kokonaisuudessaan ja he kokivat odotustensa täyttyneen kiitettävästi. Retkellä kerrottu tarina oli osallistujien mielestä hyvä johdanto retkeen, mutta se ei vaikuttanut kokemuksiin liikaa. Vastaajien aistikokemuksissa tuli myös ilmi moniaistisuutta eli vähintään kolmen aistin samanaikaista käyttämistä.
Opinnäytetyössä esitellään ensin opinnäytetyön taustalla ollut hanke ja toimeksiantaja Nuuksion Taika Oy. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään keskeisimmät käsitteet eli asiakaskokemus, tarinallistaminen, luontomatkailu, palvelukokemus, elämyksellisyys, moniaistisuus ja muisti. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelminä laadullista tutkimusta, palvelumuotoilua ja expectation mapsia. Tutkimusmenetelmien jälkeen kerrotaan tutkimuksen toteutus, tulokset ja johtopäätökset opinnäytetyöstä.
Tutkimukseen sisältyneet retket toteutettiin kesän 2012 aikana ja retkille osallistui yhteensä 14 kansainvälistä osallistujaa. Retkiä järjestettiin yhteensä viisi, mutta tuloksissa otettiin huomioon vain kolme jälkimmäistä retkeä. Osallistujille lähetettiin ennen ja jälkeen retkien Internetissä täytettävät kyselylomakkeet, joissa selvitettiin heidän odotuksiaan ja kokemuksiaan retkestä. Varsinaiset retket järjestettiin Nuuksion kansallispuistossa ja ne sisälsivät oppaan kertoman Katajanhaltijan jalanjäljillä –tarinan, jota pohjusti ennen retkeä katsottu Katajanhaltijan tarina -video.
Kyselylomakkeista kootut tulokset olivat monipuolisia, koska vastaajilta löytyi erilaisia mielipiteitä kysyttyihin asioihin. Osallistujat olivat tyytyväisiä retkeen kokonaisuudessaan ja he kokivat odotustensa täyttyneen kiitettävästi. Retkellä kerrottu tarina oli osallistujien mielestä hyvä johdanto retkeen, mutta se ei vaikuttanut kokemuksiin liikaa. Vastaajien aistikokemuksissa tuli myös ilmi moniaistisuutta eli vähintään kolmen aistin samanaikaista käyttämistä.