Kampanjplan för varumärket Wakeskate : Ett evenemang för företaget Flow Fun Oy
Gothóni, Daniel (2013)
Gothóni, Daniel
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301261743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301261743
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att skapa en kampanjplan för ett evenemang som kommer att marknadsföra vattensporten Wakeskate inom sociala medier. Syftet med kampanjen är att öka den allmänna kännedomen av vattensporten i fråga. Planeringsarbetet sker i samarbete med företaget Flow Fun Oy, vars verksamhet grundar sig på vattensporter. Metoden som används för att få information är kvalitativa metoden. Den här undersökningen kommer att ta upp de viktiga delområden som man bör tänka på då man planerar en kampanj som kommer att marknadsföras inom sociala medier.
Största utmaningen för arbetet är att vattensporten i fråga är okänd inom Finland. En annan utmaning är att utforma kampanjplanen så att den når målgruppen trots de eventuella hinder som uppstår på vägen. Målgruppen utgörs av 20-35 -åringar och den begränsas till huvudstadsregionen och Birkaland. Materialet som grundar sig på är muntliga källor, elektroniska källor, marknadskommunikation och sociala medier. Den muntliga källan utgörs av Timo Piippo som är huvudansvarige för Flow Fun Oy:s verksamhet. I kampanjplanen används i främsta hand sociala medier som marknadsföringskanal. Evenemanget marknadsförs även på Flow Fun Oy:s verksamhetsplats.
Detta arbete är en skräddarsydd kampanjplan för ett evenemang som marknadsför vattensporten Wakeskate för företaget Flow Fun Oy. This thesis is a campaign plan for an event which will promote the water sport Wakeskate within social medias. The purpose of the campaign is to improve the common awareness of the water sport in question. This campaign plan is made with the corporation Flow Fun Oy. The method for this thesis is qualitative research. This review will bring up the essen-tials when planning a campaign in the social media.
The greatest challenge in this campaign plan is that the Wakeskate sport is not well-known in Finland. Another challenge is to reach the target group despite all other activities. The target group is 20-35 -year-olds and it is restricted to the greater Helsinki area and Birkaland. The material for the campaign plan is marketing communication, social media, electronic references and verbal sources. The verbal source will be Timo Piippo who is the principal for Flow Fun Oy:s operations. In the campaign plan social medias will be used as a primary marketing channel, but marketing on Flow Fun Oy:s place of business will also be used for the event.
This thesis is a custom-made campaign plan for an event that promotes the water sport Wakeskating for Flow Fun Oy.
Största utmaningen för arbetet är att vattensporten i fråga är okänd inom Finland. En annan utmaning är att utforma kampanjplanen så att den når målgruppen trots de eventuella hinder som uppstår på vägen. Målgruppen utgörs av 20-35 -åringar och den begränsas till huvudstadsregionen och Birkaland. Materialet som grundar sig på är muntliga källor, elektroniska källor, marknadskommunikation och sociala medier. Den muntliga källan utgörs av Timo Piippo som är huvudansvarige för Flow Fun Oy:s verksamhet. I kampanjplanen används i främsta hand sociala medier som marknadsföringskanal. Evenemanget marknadsförs även på Flow Fun Oy:s verksamhetsplats.
Detta arbete är en skräddarsydd kampanjplan för ett evenemang som marknadsför vattensporten Wakeskate för företaget Flow Fun Oy.
The greatest challenge in this campaign plan is that the Wakeskate sport is not well-known in Finland. Another challenge is to reach the target group despite all other activities. The target group is 20-35 -year-olds and it is restricted to the greater Helsinki area and Birkaland. The material for the campaign plan is marketing communication, social media, electronic references and verbal sources. The verbal source will be Timo Piippo who is the principal for Flow Fun Oy:s operations. In the campaign plan social medias will be used as a primary marketing channel, but marketing on Flow Fun Oy:s place of business will also be used for the event.
This thesis is a custom-made campaign plan for an event that promotes the water sport Wakeskating for Flow Fun Oy.