Poikien kokemuksia päiväkodista leikkiympäristönä
Backman, Laura; Hentilä, Ida; Puroila, Petra (2013)
Backman, Laura
Hentilä, Ida
Puroila, Petra
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301241684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301241684
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvailla 4–6-vuotiaiden poikien kokemuksia päiväkodista leikkiympäristönä. Tavoitteena oli tuottaa poikien kokemuksiin perustuvaa tietoa leikkiympäristöstä päiväkodin työntekijöille. Tutkimuksessa pyrittiin saamaan poikien ääni kuuluviin ja näin lisäämään heidän osallisuuttaan leikkiympäristön kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin osana Lapsen hyvä arki -hanketta ja yhteistyössä erään kuusamolaisen päiväkodin kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan varhaiskasvatusta päiväkodissa, 4–6-vuotiaan lapsen leikin kehitystä, poikien leikkejä ja päiväkotia leikkiympäristönä. Kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin keväällä 2012. Haastattelujen teemarunkoa ohjasi leikkiympäristön jako fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen ympäristöön. Tutkimusta varten haastateltiin neljää 4–6-vuotiasta poikaa, joilla oli kokemusta aiheesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimus osoitti, että pojat viihtyivät päiväkodissa ja kokivat sen turvalliseksi paikaksi leikkiä. Pojilla oli päiväkodissa kivoja leikkipaikkoja, riittävästi leluja ja leikkiaikaa. Erityisesti leikkikaverit olivat pojille tärkeitä. He kokivat, ettei yksin voinut leikkiä. Päiväkodin aikuisia kuvattiin kivoiksi ja mukaviksi siitäkin huolimatta, että heillä oli tärkeä rooli järjestyksen ylläpitäjinä. Pojat kokivat aikuisten olevan päiväkodissa töissä eivätkä halunneet heitä mukaan leikkeihinsä. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että toiminnalliset leikit mahdollistava tila, lelut ja leikkikaverit ovat 4–6-vuotiaiden poikien tärkeimmät leikin edellytykset. Leikin edellytykset näyttävät poikien mukaan olevan kunnossa, joten lisäksi voidaan päätellä päiväkodin vastaavan poikien leikkitarpeisiin varsin hyvin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kuvataan varhaiskasvatusta päiväkodissa, 4–6-vuotiaan lapsen leikin kehitystä, poikien leikkejä ja päiväkotia leikkiympäristönä. Kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluin keväällä 2012. Haastattelujen teemarunkoa ohjasi leikkiympäristön jako fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen ympäristöön. Tutkimusta varten haastateltiin neljää 4–6-vuotiasta poikaa, joilla oli kokemusta aiheesta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimus osoitti, että pojat viihtyivät päiväkodissa ja kokivat sen turvalliseksi paikaksi leikkiä. Pojilla oli päiväkodissa kivoja leikkipaikkoja, riittävästi leluja ja leikkiaikaa. Erityisesti leikkikaverit olivat pojille tärkeitä. He kokivat, ettei yksin voinut leikkiä. Päiväkodin aikuisia kuvattiin kivoiksi ja mukaviksi siitäkin huolimatta, että heillä oli tärkeä rooli järjestyksen ylläpitäjinä. Pojat kokivat aikuisten olevan päiväkodissa töissä eivätkä halunneet heitä mukaan leikkeihinsä. Tutkimuksen perusteella voidaankin tehdä se johtopäätös, että toiminnalliset leikit mahdollistava tila, lelut ja leikkikaverit ovat 4–6-vuotiaiden poikien tärkeimmät leikin edellytykset. Leikin edellytykset näyttävät poikien mukaan olevan kunnossa, joten lisäksi voidaan päätellä päiväkodin vastaavan poikien leikkitarpeisiin varsin hyvin.