Mobiilityöskentelymenetelmä nuorten toimintaterapiaryhmän tukena
Haapoja, Minna (2012)
Haapoja, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221618
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämishanke, jossa rakennettiin mobiiliavusteinen työskentelymalli nuorten toimintaterapiaryhmän tueksi ja arvioitiin mallin käytettävyyttä ja hyötyjä. Tässä hankkeessa kehitetty ryhmämuotoinen mobiiliavusteinen työskentelymalli pohjautuu Jyväskylän ammattikorkeakoulun piirissä aiemmin toteutetuille mobiilipohjaisille työskentelymalleille.
Kehitetyn työskentelymallin perusteena ja teoreettisena viitekehyksenä käytin Gary Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan mallia. Kehittämishankkeessa luotiin nuorten toimintaterapiaryhmän tavoitteet ja työskentelyrunko sekä kehitettiin nuorille sopiva kysymyspatteristo. Opinnäytetyön tutkimuksellisena tavoitteena oli selvittää nuoren kokemuksia mobiilityöskentelyn toimivuudesta sekä tehdä päätelmiä siitä, edistikö mobiilityöskentely nuorta tarkastelemaan itseään omassa arjessa ja synnyttämään muutosta toiminnassa. Seitsemän viikkoa kestäneeseen toimintaterapiaryhmään ja mobiilityöskentelyyn osallistui viisi nuorta. Intervention jälkeen nuorilta kerättiin käyttäjäkokemuksia mobiilityöskentelystä ja arvioitiin vaikutuksia nuoren arkeen. Arviointiaineisto kerättiin kyselylomakkeella ja teemahaastattelulla.
Suurin osa toimintaterapiaryhmään osallistuneista nuorista koki mobiilityöskentelyn toimivana työskentelymenetelmänä. Mobiilityöskentely oli sekä menetelmänä että sisällöltään ajankohtainen ja työskentely tuki ryhmässä toimimista. Työskentely herätti nuoria pohtimaan asioita, jotka muokkaavat ja tukevat käsitystä omasta toiminnallisesta identiteetistä ja tätä kautta vahvistavat nuoren
pätevyyden tunnetta.
Valittu teoreettinen viitekehys toimi hyvin nuorten mobiilityöskentelyn lähtökohtana. Mobiilityöskentely menetelmällä nähtiin olevan mahdollisuuksia nuoruuden tukemisessa esim. itsenäistymisessä ja haastavissa elämäntilanteissa.
Kehitetyn työskentelymallin perusteena ja teoreettisena viitekehyksenä käytin Gary Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan mallia. Kehittämishankkeessa luotiin nuorten toimintaterapiaryhmän tavoitteet ja työskentelyrunko sekä kehitettiin nuorille sopiva kysymyspatteristo. Opinnäytetyön tutkimuksellisena tavoitteena oli selvittää nuoren kokemuksia mobiilityöskentelyn toimivuudesta sekä tehdä päätelmiä siitä, edistikö mobiilityöskentely nuorta tarkastelemaan itseään omassa arjessa ja synnyttämään muutosta toiminnassa. Seitsemän viikkoa kestäneeseen toimintaterapiaryhmään ja mobiilityöskentelyyn osallistui viisi nuorta. Intervention jälkeen nuorilta kerättiin käyttäjäkokemuksia mobiilityöskentelystä ja arvioitiin vaikutuksia nuoren arkeen. Arviointiaineisto kerättiin kyselylomakkeella ja teemahaastattelulla.
Suurin osa toimintaterapiaryhmään osallistuneista nuorista koki mobiilityöskentelyn toimivana työskentelymenetelmänä. Mobiilityöskentely oli sekä menetelmänä että sisällöltään ajankohtainen ja työskentely tuki ryhmässä toimimista. Työskentely herätti nuoria pohtimaan asioita, jotka muokkaavat ja tukevat käsitystä omasta toiminnallisesta identiteetistä ja tätä kautta vahvistavat nuoren
pätevyyden tunnetta.
Valittu teoreettinen viitekehys toimi hyvin nuorten mobiilityöskentelyn lähtökohtana. Mobiilityöskentely menetelmällä nähtiin olevan mahdollisuuksia nuoruuden tukemisessa esim. itsenäistymisessä ja haastavissa elämäntilanteissa.