Tanssi- ja viihderavintola Banketin palveluiden kehittäminen liiketoiminnan tehostamiseksi
Järvinen, Elina (2013)
There are no files associated with this item.
Järvinen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221614
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Kotkassa sijaitsevan Osuuskauppa Ympyrän Tanssi – ja
viihderavintola Banketin palveluiden kehittämistä liiketoiminnan tehostamiseksi. Ravintolan
tuottavuus ja asiakasmäärät eivät ole vastanneet odotuksia. Työn toimeksiantaja on
Osuuskauppa Ympyrä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kä-sitellään liiketoiminnan kehittämistä palveluyrityksessä asiakkuuden, markkinoinnin ja ketjun henkilökunnan kannalta. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia, haastattelua, ai-voriihtä, kilpailijakartoitusta ja SWOT-analyysiä.
Benchmarkingin kohteena oli ravintola Aula Kouvolassa. Haastateltiin Osuuskauppa Ympäris-tön toimialajohtaja Arttu Salmea ravintola Aulan toiminnasta. Aivoriihi-menetelmää tehdessä
läsnä oli kaksi asiakaskunnan edustajaa ja kaksi henkilökunnan edustajaa. Kilpailijakartoitus
tehtiin tutustumalla alueen tanssi-, tilaus-, kokous-, ja viihderavintoloihin internetin ja
puhelinluettelon avulla. SWOT-analyysi tehtiin ennen ja jälkeen uudistuksen vuoropäällikkö
Mika Oksasen kanssa.
Tutkimuksen ansiosta ravintolaa kehitettiin viihteellisempään suuntaan. Työn tuloksena
kokouspalveluja tarjotaan edelleen, mutta sana tanssi jäi pois nimestä. Syksyllä 2012
ravintolassa otettiin kokeiluun erilaista ohjelmatoimintaa.
viihderavintola Banketin palveluiden kehittämistä liiketoiminnan tehostamiseksi. Ravintolan
tuottavuus ja asiakasmäärät eivät ole vastanneet odotuksia. Työn toimeksiantaja on
Osuuskauppa Ympyrä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä kä-sitellään liiketoiminnan kehittämistä palveluyrityksessä asiakkuuden, markkinoinnin ja ketjun henkilökunnan kannalta. Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia, haastattelua, ai-voriihtä, kilpailijakartoitusta ja SWOT-analyysiä.
Benchmarkingin kohteena oli ravintola Aula Kouvolassa. Haastateltiin Osuuskauppa Ympäris-tön toimialajohtaja Arttu Salmea ravintola Aulan toiminnasta. Aivoriihi-menetelmää tehdessä
läsnä oli kaksi asiakaskunnan edustajaa ja kaksi henkilökunnan edustajaa. Kilpailijakartoitus
tehtiin tutustumalla alueen tanssi-, tilaus-, kokous-, ja viihderavintoloihin internetin ja
puhelinluettelon avulla. SWOT-analyysi tehtiin ennen ja jälkeen uudistuksen vuoropäällikkö
Mika Oksasen kanssa.
Tutkimuksen ansiosta ravintolaa kehitettiin viihteellisempään suuntaan. Työn tuloksena
kokouspalveluja tarjotaan edelleen, mutta sana tanssi jäi pois nimestä. Syksyllä 2012
ravintolassa otettiin kokeiluun erilaista ohjelmatoimintaa.