Lasten kokemuksia perhetyöstä Kanta-Hämeen alueen perhetyön yksikössä vuonna 2012
Halttunen, Satu; Kettumäki, Anne (2013)
Halttunen, Satu
Kettumäki, Anne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301221612
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuulla lapsia perhetyön asiakkaina. Tarkoituksena oli tuoda lapsen ääni kuuluviin perhetyön kehittämiseksi yhä lapsilähtöisempään suuntaan. Tutkimukseen osallistui kuusi 7 - 12-vuotiasta perhetyön asiakasta. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Kanta-Hämeen alueen perhetyöyksikön kanssa.
Tutkimuksessa haluttiin kuulla lapsen näkemyksiä perhetyöstä sekä selvittää, mitä lapset ajattelevat siitä, miksi perhetyöntekijä käy perheessä. Lapsilta kysyttiin esimerkiksi sitä, mitä perhetyötekijä heidän mielestään tekee ja miten perhetyöntekijä voisi auttaa. Laadullinen tutkimus toteutettiin narratiivisuutta eli tarinallisuutta ja toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin mielikuvitustarinaa ja avointa haastattelua. Toiminnallisten menetelmien tarkoitus oli helpottaa lasten osallistumista tutkimukseen. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Avoimen haastattelun aineiston jäsentämisessä käytettiin lisäksi teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että lapset ymmärtävät perhetyön pitkälti toiminnan ja sen sisältöjen kautta. Lasten vastaukset olivat konkreettista toimintaa ja tekemistä kuvaavia. Tuloksia tarkasteltaessa vaikutti siltä, että lasten on ehkä vaikea ymmärtää perhetyön tarkoitusta kokonaisuudessaan, ja sitä, mihin asioihin se heidän elämässään vaikuttaa.
Lasten mielipiteiden kuulemisen tarkoitus oli tuoda perhetyöntekijöille uusia näkökulmia työnsä tarkasteluun ja sen kehittämiseen yhä lapsilähtöisemmäksi. Tutkimuksessa käytettyjen kysymysten ja toiminnallisten lähestymistapojen toivotaan antavan välineitä perhetyöntekijöille lasten kuulemiseen osana perhetyön kehittämistä.
Tutkimuksessa haluttiin kuulla lapsen näkemyksiä perhetyöstä sekä selvittää, mitä lapset ajattelevat siitä, miksi perhetyöntekijä käy perheessä. Lapsilta kysyttiin esimerkiksi sitä, mitä perhetyötekijä heidän mielestään tekee ja miten perhetyöntekijä voisi auttaa. Laadullinen tutkimus toteutettiin narratiivisuutta eli tarinallisuutta ja toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin mielikuvitustarinaa ja avointa haastattelua. Toiminnallisten menetelmien tarkoitus oli helpottaa lasten osallistumista tutkimukseen. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Avoimen haastattelun aineiston jäsentämisessä käytettiin lisäksi teemoittelua.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että lapset ymmärtävät perhetyön pitkälti toiminnan ja sen sisältöjen kautta. Lasten vastaukset olivat konkreettista toimintaa ja tekemistä kuvaavia. Tuloksia tarkasteltaessa vaikutti siltä, että lasten on ehkä vaikea ymmärtää perhetyön tarkoitusta kokonaisuudessaan, ja sitä, mihin asioihin se heidän elämässään vaikuttaa.
Lasten mielipiteiden kuulemisen tarkoitus oli tuoda perhetyöntekijöille uusia näkökulmia työnsä tarkasteluun ja sen kehittämiseen yhä lapsilähtöisemmäksi. Tutkimuksessa käytettyjen kysymysten ja toiminnallisten lähestymistapojen toivotaan antavan välineitä perhetyöntekijöille lasten kuulemiseen osana perhetyön kehittämistä.