Sidosryhmät ja suhdemarkkinointi osana markkinoinnin suunnittelua
Tapaninen, Annika (2013)
Tapaninen, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301211600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301211600
Tiivistelmä
Liiketoiminnan toteuttaminen markkinointilähtöisesti on nykyään avain onnistuneeseen yritystoimintaan ja menestyksen varmistamiseen. Markkinointi tulee mieltää tavaksi ajatella ja toteuttaa liiketoimintaa. Jotta yritysten henkilöstö onnistuu tässä, on suunnittelun osuus markkinoinnin toteuttamisessa olennaista. Markkinoinnin suunnittelu on jatkuva prosessi, joka vaikuttaa kaikkiin yrityksen liiketoiminnan tasoihin. Se lähtee yrityksen toiminnan ja rakenteen tarkastelusta ja etenee kilpailijoiden, markkina-alueen sekä markkinointiviestinnän keinojen kautta aina potentiaalisten asiakkaiden tavoittamisen suunnitteluun.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Yritys x. Yritys on perustettu vuonna 2009, jolloin myös yrityksen myymät tuotteet siirtyivät sen hallinnoitaviksi. Kyseessä on pk-yritys, joka ei ole suunnitellut tai dokumentoinut toimintaansa säännöllisesti. Yrityksen liikeidea, strategia sekä toimintamallit perustuvat pääsääntöisesti omistajien hiljaiseen tietoon. Hieman yli kolmen vuoden yritystoiminnan jälkeen puhaltavat kuitenkin muutoksen tuulet. Toiminta on vakiintunut siihen pisteeseen, että toiminnan eri osa-alueet on otettava tarkkaan analysointiin. Opinnäytetyön tavoitteena onkin Yritys x:n toiminnan kokonaisvaltaisen tarkastelun ja analysoinnin kautta luoda yritykselle lisäarvoa tuova ohje markkinointisuunnitelmasta.
Tavoitteena on yhtenäistää ja kehittää Yritys x:n markkinointilinjaa painottaen suunnittelun jatkuvuutta sekä sidosryhmäsuhteiden tärkeyttä. Markkinoinnin suunnittelun teoriaosiossa käsitellään suunnittelun eri vaiheita sekä ulottuvuuksia, jotka tulee ottaa huomioon markkinointisuunnitelmaa rakennettaessa. Sidosryhmäsuhteet nostetaan tarkasteluun, sillä niiden osuus Yritys x:n liiketoiminnassa on huomattava. Tarkempaan sidosryhmäsuhteiden analysointiin pureudutaan tutkimusosiossa. Opinnäytetyössä esitettävän teorian on tarkoitus toimia Yritys x:lle suuntaa antavana ohjeistuksena tulevaisuuden varalle ja tätä kautta edistää samalla suunnittelun jatkuvuutta. Teoreettinen viitekehys perustuu markkinointia ja sen suunnittelua sekä sidosryhmäsuhteita käsittelevään kirjallisuuteen.
Tutkimuksen kautta perehdytään Yritys x:n toteuttamaan yhteistyöhön jakelijaporrastaho Stockmannin kanssa suhdemarkkinoinnin näkökulmasta. Tutkimuksesta selvisi, että jakelijaporrastaho on kokenut yhteistyön laadun hyväksi. Koska mitään selkeästi parannuksia vaativaa osa-aluetta ei noussut esille, päädyttiin tilanteen kokonaisvaltaisempaan tarkasteluun. Yhteistyön laadun ylläpitäminen nousee tärkeimmäksi teemaksi, sillä tuloksellisen toiminnan jatkuvuuden kannalta suhteiden ylläpito ja syventäminen ovat avainasemassa. Tämän voidaan katsoa vaativan jo käytössä olevien suhdemarkkinoinnin keinojen kehittämistä sekä uusien lisäämistä jo käytettyjen keinojen tueksi. Opinnäytetyö kokoaa näin suhdemarkkinoinnin osaksi markkinoinnin kokonaisvaltaista suunnittelua ja luo suuntaviivat Yritys x:lle alkaa toteuttaa markkinointiaan suunnitelmallisesti sidosryhmäsuhteet monipuolisesti huomioon ottaen.
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Yritys x. Yritys on perustettu vuonna 2009, jolloin myös yrityksen myymät tuotteet siirtyivät sen hallinnoitaviksi. Kyseessä on pk-yritys, joka ei ole suunnitellut tai dokumentoinut toimintaansa säännöllisesti. Yrityksen liikeidea, strategia sekä toimintamallit perustuvat pääsääntöisesti omistajien hiljaiseen tietoon. Hieman yli kolmen vuoden yritystoiminnan jälkeen puhaltavat kuitenkin muutoksen tuulet. Toiminta on vakiintunut siihen pisteeseen, että toiminnan eri osa-alueet on otettava tarkkaan analysointiin. Opinnäytetyön tavoitteena onkin Yritys x:n toiminnan kokonaisvaltaisen tarkastelun ja analysoinnin kautta luoda yritykselle lisäarvoa tuova ohje markkinointisuunnitelmasta.
Tavoitteena on yhtenäistää ja kehittää Yritys x:n markkinointilinjaa painottaen suunnittelun jatkuvuutta sekä sidosryhmäsuhteiden tärkeyttä. Markkinoinnin suunnittelun teoriaosiossa käsitellään suunnittelun eri vaiheita sekä ulottuvuuksia, jotka tulee ottaa huomioon markkinointisuunnitelmaa rakennettaessa. Sidosryhmäsuhteet nostetaan tarkasteluun, sillä niiden osuus Yritys x:n liiketoiminnassa on huomattava. Tarkempaan sidosryhmäsuhteiden analysointiin pureudutaan tutkimusosiossa. Opinnäytetyössä esitettävän teorian on tarkoitus toimia Yritys x:lle suuntaa antavana ohjeistuksena tulevaisuuden varalle ja tätä kautta edistää samalla suunnittelun jatkuvuutta. Teoreettinen viitekehys perustuu markkinointia ja sen suunnittelua sekä sidosryhmäsuhteita käsittelevään kirjallisuuteen.
Tutkimuksen kautta perehdytään Yritys x:n toteuttamaan yhteistyöhön jakelijaporrastaho Stockmannin kanssa suhdemarkkinoinnin näkökulmasta. Tutkimuksesta selvisi, että jakelijaporrastaho on kokenut yhteistyön laadun hyväksi. Koska mitään selkeästi parannuksia vaativaa osa-aluetta ei noussut esille, päädyttiin tilanteen kokonaisvaltaisempaan tarkasteluun. Yhteistyön laadun ylläpitäminen nousee tärkeimmäksi teemaksi, sillä tuloksellisen toiminnan jatkuvuuden kannalta suhteiden ylläpito ja syventäminen ovat avainasemassa. Tämän voidaan katsoa vaativan jo käytössä olevien suhdemarkkinoinnin keinojen kehittämistä sekä uusien lisäämistä jo käytettyjen keinojen tueksi. Opinnäytetyö kokoaa näin suhdemarkkinoinnin osaksi markkinoinnin kokonaisvaltaista suunnittelua ja luo suuntaviivat Yritys x:lle alkaa toteuttaa markkinointiaan suunnitelmallisesti sidosryhmäsuhteet monipuolisesti huomioon ottaen.