"En saanut materiaalia auki" Aikuisopiskelijan käsityksiä verkko-opetusmateriaalista
Kulmala, Niina; Ritakallio, Tiina (2013)
Kulmala, Niina
Ritakallio, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301211591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301211591
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen aiheena oli laatia perhepäivähoitajaopiskelijoille opintoja täydentävää opetusmateriaalia ravitsemuksesta ja kodinhoidosta verkko-oppimisalustalle. Lähtökohdat opetusmateriaaliin otettiin opetushallituksen perhepäivähoitajan ammattitutkinnon tutkinnonperusteista. Opetusmateriaali luotiin Moodle- verkko-oppimisalustalle ja tarkoituksena oli, että opiskelijat voivat itsenäisesti kokeilla verkossa tapahtuvaa opiskelua. Monelle opiskelijalle tämä oli ensimmäinen kosketus verkko-opiskeluun. Kehittämishankkeen toteuttaminen alkoi kesällä 2012 oppimateriaalin kokoamisella ja syksyllä 2012 opiskelijat opastettiin käyttämään verkko-oppimisalustaa. Tämän jälkeen opetusmateriaali oli opiskelijoiden vapaassa käytössä.
Kyselyn avulla opiskelijoilta (N=6) haettiin mielipiteitä tehdystä opetusmateriaalista ja verkko-opiskelusta. Kyselyssä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmää ja kyselylomakkeen kysymykset laadittiin kvalitatiivisiksi, avoimiksi kysymyksiksi. Kysely osoitti, että opiskelijat tarvitsivat ohjausta materiaalin löytämiseen verkko-oppimisympäristöstä. Materiaali koettiin selkeäksi, mutta opiskelun esteenä oli muun muassa verkon hitaus tai tietokoneen puuttuminen taloudesta.
Kehittämishankkeen teoriaosuudessa tuodaan esille verkko-oppimisympäristöä, verkko-opiskelun haasteita ja mahdollisuuksia, aikuisen opiskelijan piirteitä, sekä erilaisia oppimistyylejä. Teoriaosuuden aiheet ovat tärkeitä, kun verkko-opiskelua lähdetään vasta suunnittelemaan.
Jatkoideoita tälle kehittämishankkeelle toivat kehittämishankkeeseen osallistuneet opiskelijat. He ehdottivat, että verkko-oppimisympäristöön voisi lisätä myös muutakin materiaalia, kuin tutkinnonperusteissa vaadittuja aiheita. Tämän ehdotuksen avulla verkko-oppimisalustasta ja verkko-opiskelusta voisi tulla todellinen, avoin oppimisympäristö, josta aidosti hyötyisivät niin opiskelijat, kuin opettajatkin.
Kyselyn avulla opiskelijoilta (N=6) haettiin mielipiteitä tehdystä opetusmateriaalista ja verkko-opiskelusta. Kyselyssä hyödynnettiin laadullisen tutkimuksen menetelmää ja kyselylomakkeen kysymykset laadittiin kvalitatiivisiksi, avoimiksi kysymyksiksi. Kysely osoitti, että opiskelijat tarvitsivat ohjausta materiaalin löytämiseen verkko-oppimisympäristöstä. Materiaali koettiin selkeäksi, mutta opiskelun esteenä oli muun muassa verkon hitaus tai tietokoneen puuttuminen taloudesta.
Kehittämishankkeen teoriaosuudessa tuodaan esille verkko-oppimisympäristöä, verkko-opiskelun haasteita ja mahdollisuuksia, aikuisen opiskelijan piirteitä, sekä erilaisia oppimistyylejä. Teoriaosuuden aiheet ovat tärkeitä, kun verkko-opiskelua lähdetään vasta suunnittelemaan.
Jatkoideoita tälle kehittämishankkeelle toivat kehittämishankkeeseen osallistuneet opiskelijat. He ehdottivat, että verkko-oppimisympäristöön voisi lisätä myös muutakin materiaalia, kuin tutkinnonperusteissa vaadittuja aiheita. Tämän ehdotuksen avulla verkko-oppimisalustasta ja verkko-opiskelusta voisi tulla todellinen, avoin oppimisympäristö, josta aidosti hyötyisivät niin opiskelijat, kuin opettajatkin.