Lentoliikenteen kilpailu ja yhteistyö vaihtoehtoisten kuljetusmuotojen kanssa Suomen henkilöliikenteessä
Moberg, Jere; Varis, Jesse (2013)
Moberg, Jere
Varis, Jesse
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301161471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301161471
Tiivistelmä
Lentoliikenne on kuljetusmuotona erittäin muuttuva ja säädelty. Lentoliikenteen viimeaikaiset muutokset halpalentoyhtiöiden myötä ovat muuttaneet koko alaa huomattavasti. Suomen kotimaan kaukoliikenteessä lentoliikenne kilpailee myös muiden kuljetusmuotojen kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Suomen liikenteen kilpailullisia piirteitä, toimijoita ja tulevaisuuden suunnitelmia, erikoistuen erityisesti lentoliikenteeseen ja sen suhteeseen muihin kuljetusmuotoihin. Vuoden 2011 kotimaan lentokenttätilastot näyttivät positiivista kasvua matkailijaluvuissa, vaikka henkilöautoilu säilytti yhä hallitsevaa asemaansa myös kaukoliikenteen kulkumuotona. Työ rajattiin lento-, juna- ja linja-autoliikenteisiin, jotka ovat henkilöautoilun jälkeen seuraavat vaihtoehdot Suomen sisäisessä kaukoliikenteessä, sillä henkilöautoilun väheneminen on kaikkien henkilöliikennetoimijoiden eduksi.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen, jossa tärkeässä osassa olivat teemahaastattelut eri kaukoliikennetoimijoiden edustajien kanssa. Opinnäytetyö sijoittui vuoden 2012 jälkimmäiselle puoliskolle, syys- ja talvikuukausille.
Opinnäytetyön tulokset kertovat Suomen kaukoliikenteen nykytilasta, tulevaisuudesta ja toimijoiden välisestä yhteistyöstä. Kilpailullisesti seuraavat vuodet ovat merkittäviä Suomen henkilöliikenteen kannalta, kun markkinat vapautuvat huomattavasti. Tulokset näyttävät, että Suomen sisäisen kaukoliikenteen tila on murrosvaiheessa. Viime vuosien muutokset markkinoihin lentoyhtiöiden puolesta, sekä viimeisimmät lakimuutokset ja EU-direktiivit ovat laukaisseet kilpailun uuteen vauhtiin Suomen markkinoilla. Avautuvat markkinat, markkinalähtöisempi hinnoittelu, kuljetusmuotojen välinen yhteistyö sekä uudet kilpailijat alalla ovat luomassa Suomen kaukoliikenteestä perinteisestä poikkeavaa ja kilpailullisesti dynaamista markkina-alustaa. Suomen sisäisen lentoliikenteen osalta tutkimus osoitti, että kotimaan lentoliikenne ei tule kasvamaan, sillä alle 400-500 kilometrin pituisilla matkoilla muut kulkumuodot ovat lentokonetta nopeampia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Suomen liikenteen kilpailullisia piirteitä, toimijoita ja tulevaisuuden suunnitelmia, erikoistuen erityisesti lentoliikenteeseen ja sen suhteeseen muihin kuljetusmuotoihin. Vuoden 2011 kotimaan lentokenttätilastot näyttivät positiivista kasvua matkailijaluvuissa, vaikka henkilöautoilu säilytti yhä hallitsevaa asemaansa myös kaukoliikenteen kulkumuotona. Työ rajattiin lento-, juna- ja linja-autoliikenteisiin, jotka ovat henkilöautoilun jälkeen seuraavat vaihtoehdot Suomen sisäisessä kaukoliikenteessä, sillä henkilöautoilun väheneminen on kaikkien henkilöliikennetoimijoiden eduksi.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivista tutkimusotetta käyttäen, jossa tärkeässä osassa olivat teemahaastattelut eri kaukoliikennetoimijoiden edustajien kanssa. Opinnäytetyö sijoittui vuoden 2012 jälkimmäiselle puoliskolle, syys- ja talvikuukausille.
Opinnäytetyön tulokset kertovat Suomen kaukoliikenteen nykytilasta, tulevaisuudesta ja toimijoiden välisestä yhteistyöstä. Kilpailullisesti seuraavat vuodet ovat merkittäviä Suomen henkilöliikenteen kannalta, kun markkinat vapautuvat huomattavasti. Tulokset näyttävät, että Suomen sisäisen kaukoliikenteen tila on murrosvaiheessa. Viime vuosien muutokset markkinoihin lentoyhtiöiden puolesta, sekä viimeisimmät lakimuutokset ja EU-direktiivit ovat laukaisseet kilpailun uuteen vauhtiin Suomen markkinoilla. Avautuvat markkinat, markkinalähtöisempi hinnoittelu, kuljetusmuotojen välinen yhteistyö sekä uudet kilpailijat alalla ovat luomassa Suomen kaukoliikenteestä perinteisestä poikkeavaa ja kilpailullisesti dynaamista markkina-alustaa. Suomen sisäisen lentoliikenteen osalta tutkimus osoitti, että kotimaan lentoliikenne ei tule kasvamaan, sillä alle 400-500 kilometrin pituisilla matkoilla muut kulkumuodot ovat lentokonetta nopeampia.