eSARA ja työnantajien Kela-asioinnin muutokset : Case Taloustuki Kuntapalvelut Oy
Lehtonen, Toni (2012)
Lehtonen, Toni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101293
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101293
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Taloustuki Kuntapalvelut Oy:n Kela-asiointiin tulevia muutoksia, kun uusi Kelan lanseeraama sähköinen eSARA-asiointipalvelu otetaan käyttöön. eSARAn käyttöönoton lisäksi myös 1.6.2012 voimaantulleet muutokset sairausvakuutus- ja työterveyshuoltolakeihin toivat uusia vaatimuksia sairauspäiväraha-asiointiin.
Muutosten havainnollistamiseksi opinnäytetyössä muodostettiin kuvaus case-asiakkaan sairauspäivärahaprosessista, kun uusi sähköinen asiointipalvelu on käytössä. Kuvaus toimii ohjeena palkkasihteereille ja se tehtiin Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan sairauspäivärahaprosessista.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin liiketoimintaprosesseja, sairausvakuutus- ja työterveyshuoltolakien muutoksia sekä työnantajien Kela-asiointia. Lähteinä käytettiin muun muassa prosessikirjallisuutta, lakitekstejä ja henkilökohtaisia tiedonantoja. Viimeisin tieto eSARAan liittyen on saatu Kansaneläkelaitoksen Päivi Hyväriseltä sähköpostiviestien välityksellä ja hänen esitysmateriaaleihinsa tutustumalla sekä järjestelmätoimittaja Aditro Oy:n koulutusmateriaaleista.
Uuden asiointipalvelun käyttöönotto Taloustuessa oli sidottu siihen, milloin Aditro saa luotua ohjelmiinsa valmiudet uuden eSARA-asiointipalvelun hyödyntämiselle. Opinnäytetyön valmistumishetkellä Aditro oli ehtinyt toimittamaan tarvittavat päivitykset Personec F -järjestelmiinsä, joista Taloustuessa on käytössä Personec F.K. Tällä hetkellä asiointipalvelu on testissä yhdellä Taloustuen asiakkaalla.
Kun testausvaihe on Taloustuessa ohi ja varmistuttu eSARAn toimivuudesta, palvelu otetaan laajempaan käyttöön. eSARAn käyttöönoton myötä kaikkien asiakkaiden päiväraha-asiointi Kelaan voidaan jatkossa tehdä Taloustuessa.
Muutosten havainnollistamiseksi opinnäytetyössä muodostettiin kuvaus case-asiakkaan sairauspäivärahaprosessista, kun uusi sähköinen asiointipalvelu on käytössä. Kuvaus toimii ohjeena palkkasihteereille ja se tehtiin Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan sairauspäivärahaprosessista.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin liiketoimintaprosesseja, sairausvakuutus- ja työterveyshuoltolakien muutoksia sekä työnantajien Kela-asiointia. Lähteinä käytettiin muun muassa prosessikirjallisuutta, lakitekstejä ja henkilökohtaisia tiedonantoja. Viimeisin tieto eSARAan liittyen on saatu Kansaneläkelaitoksen Päivi Hyväriseltä sähköpostiviestien välityksellä ja hänen esitysmateriaaleihinsa tutustumalla sekä järjestelmätoimittaja Aditro Oy:n koulutusmateriaaleista.
Uuden asiointipalvelun käyttöönotto Taloustuessa oli sidottu siihen, milloin Aditro saa luotua ohjelmiinsa valmiudet uuden eSARA-asiointipalvelun hyödyntämiselle. Opinnäytetyön valmistumishetkellä Aditro oli ehtinyt toimittamaan tarvittavat päivitykset Personec F -järjestelmiinsä, joista Taloustuessa on käytössä Personec F.K. Tällä hetkellä asiointipalvelu on testissä yhdellä Taloustuen asiakkaalla.
Kun testausvaihe on Taloustuessa ohi ja varmistuttu eSARAn toimivuudesta, palvelu otetaan laajempaan käyttöön. eSARAn käyttöönoton myötä kaikkien asiakkaiden päiväraha-asiointi Kelaan voidaan jatkossa tehdä Taloustuessa.