Työkierron vaikutus sairaanhoitajan osaamiseen : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Loikkanen, Irina (2013)
Loikkanen, Irina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101283
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon työkenttä muuttuu jatkuvasti. Tämä tarkoittaa, että terveydenhuollon henkilöstön on pystyttävä kehittämään itseään ja ammattitaitoaan. Organisaation hallinnolliset toimenpiteet ja strategia määrittelevät, kuinka henkilöstön ammattitaitoa pidetään yllä ja kehitetään erilaisilla menetelmillä. Työkierto on nykyaikainen henkilöstön kehittämismenetelmä, mikä hyvin toteutettuna palvelee sekä työntekijää että työnantajaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista osaamista työkierto kehittää ja mitkä tekijät vaikuttavat oppimiseen työkierrossa ja tekevät työkierrosta onnistuneen kokemuksen. Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin Medic-, Cinahl- ja Linda- tietokannoista. Opinnäytetyöhön valikoitui kuusi tutkimusta tai tieteellistä artikkelia.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tuloksissa ilmeni, että oppiminen työkierrossa on monimuotoista. Onnistunut työkierto ei pelkästään lisää tietoa ja taitoa, vaan vaikuttaa työkierrossa olleeseen henkilöön kokonaisvaltaisesti lisäten itsetuntemusta, motivaatiota uuden oppimiseen ja innovatiivisuuteen myös työkiertokokemuksen loputtua. Työkierron tulee olla vapaaehtoista, kestää tarpeeksi pitkään, ja työnantajan sekä työyhteisön tuki on tärkeää. Jatkossa voisikin tutkia, kuinka Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalveluiden kuntayhtymä käyttää työkiertoa oman henkilökuntansa kehittämiseen ja kuinka se on siinä onnistunut työntekijöiden näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista osaamista työkierto kehittää ja mitkä tekijät vaikuttavat oppimiseen työkierrossa ja tekevät työkierrosta onnistuneen kokemuksen. Opinnäytetyö toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Aineisto haettiin Medic-, Cinahl- ja Linda- tietokannoista. Opinnäytetyöhön valikoitui kuusi tutkimusta tai tieteellistä artikkelia.
Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tuloksissa ilmeni, että oppiminen työkierrossa on monimuotoista. Onnistunut työkierto ei pelkästään lisää tietoa ja taitoa, vaan vaikuttaa työkierrossa olleeseen henkilöön kokonaisvaltaisesti lisäten itsetuntemusta, motivaatiota uuden oppimiseen ja innovatiivisuuteen myös työkiertokokemuksen loputtua. Työkierron tulee olla vapaaehtoista, kestää tarpeeksi pitkään, ja työnantajan sekä työyhteisön tuki on tärkeää. Jatkossa voisikin tutkia, kuinka Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalveluiden kuntayhtymä käyttää työkiertoa oman henkilökuntansa kehittämiseen ja kuinka se on siinä onnistunut työntekijöiden näkökulmasta.