Nuorten koherenssin muutos yläasteen aikana - sekä terveyden edistämistä motivoivat tekijät
Jäntti, Heidi; Palmgren, Kristiina (2013)
Jäntti, Heidi
Palmgren, Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101271
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kuuluu Kuitinmäen terveydenedistämishankkeeseen, jossa yhteistyössä toimivat Laurea Otaniemi, sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala, Espoon kaupunki, Kuitinmäen koulu ja kouluterveydenhuolto. Tämän hankkeen yleisenä tavoitteena oli edistää nuorten terveys- ja hyvinvointikäyttäytymistä. Kuitinmäki-hanketta on toteutettu vuodesta 2006 lähtien.
Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä on ollut koostaa arviointitietoa sekä selvittää, onko nuorten koherenssin tunne lisääntynyt kolmen vuoden aikana, samalla kun Kuitinmäen oppilaille on toteutettu terveydenedistämisteemapäiviä. Opinnäytetyön tarkoitus on ollut tuottaa vertailua toiseen espoolaiseen kouluun. Lisäksi tässä opinnäytetyössä on ollut tavoitteena kartoittaa 9. - luokkalaisten nuorten motivaatiota liittyen oman elämän hallintaan ja terveyden edistämiseen, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena arviointitutkimuksena. Tutkimus toteutettiin tekemällä jo aiemmin käytetyn kyselylomakkeen tilalle muokattu, tämän opinnäytetyön tavoitteita vastaavampi lomake. Tähän kyselylomakkeeseen vastasivat sekä Kuitinmäen koulun 9. – luokkalaiset kuin myös vertailtavan koulun, toisen espoolaisen koulun 9.-luokkalaiset. Samat oppilaat ovat olleet mukana myös vuonna 2010, ollessaan 7.-luokkalaisia. Kuluneen kolmen vuoden aikana Kuitinmäen koulun oppilaille on järjestetty erilaisia teemapäiviä.
Tulokset on käsitelty kahdella eri tavalla. Suljetut kysymykset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja tuloksista muodostettiin graafisia analyyseja kuvaamaan nuorten mielipiteitä. Avoimesta kysymyksestä saadut vastaukset jaettiin vastauksien perusteella eri kategorioihin.
Tämän opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan koherenssin tunteen kehitys on kääntynyt laskuun verrattaessa ensimmäiseen mittaukseen vuonna 2010. Eniten oman terveyden edistämistä motivoivat pitkä elämä ja tulevaisuuden odotus. Jatkossa osa nuorista toivoi mielenterveys-aiheista terveydenedistämisteemapäivää, josta voisi saada apua kouluun liittyvän stressin käsittelyyn.
Tarkoituksena tässä opinnäytetyössä on ollut koostaa arviointitietoa sekä selvittää, onko nuorten koherenssin tunne lisääntynyt kolmen vuoden aikana, samalla kun Kuitinmäen oppilaille on toteutettu terveydenedistämisteemapäiviä. Opinnäytetyön tarkoitus on ollut tuottaa vertailua toiseen espoolaiseen kouluun. Lisäksi tässä opinnäytetyössä on ollut tavoitteena kartoittaa 9. - luokkalaisten nuorten motivaatiota liittyen oman elämän hallintaan ja terveyden edistämiseen, sekä siihen vaikuttavia tekijöitä.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena arviointitutkimuksena. Tutkimus toteutettiin tekemällä jo aiemmin käytetyn kyselylomakkeen tilalle muokattu, tämän opinnäytetyön tavoitteita vastaavampi lomake. Tähän kyselylomakkeeseen vastasivat sekä Kuitinmäen koulun 9. – luokkalaiset kuin myös vertailtavan koulun, toisen espoolaisen koulun 9.-luokkalaiset. Samat oppilaat ovat olleet mukana myös vuonna 2010, ollessaan 7.-luokkalaisia. Kuluneen kolmen vuoden aikana Kuitinmäen koulun oppilaille on järjestetty erilaisia teemapäiviä.
Tulokset on käsitelty kahdella eri tavalla. Suljetut kysymykset analysoitiin SPSS-ohjelmalla ja tuloksista muodostettiin graafisia analyyseja kuvaamaan nuorten mielipiteitä. Avoimesta kysymyksestä saadut vastaukset jaettiin vastauksien perusteella eri kategorioihin.
Tämän opinnäytetyön tutkimustulosten mukaan koherenssin tunteen kehitys on kääntynyt laskuun verrattaessa ensimmäiseen mittaukseen vuonna 2010. Eniten oman terveyden edistämistä motivoivat pitkä elämä ja tulevaisuuden odotus. Jatkossa osa nuorista toivoi mielenterveys-aiheista terveydenedistämisteemapäivää, josta voisi saada apua kouluun liittyvän stressin käsittelyyn.