Fyysisten äänitteiden tulevaisuus musiikkibisneksessä
Kesti, Heikki (2012)
Kesti, Heikki
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301101257
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Fyysisten äänitteiden tulevaisuus musiikkibisneksessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaiselta fyysisten äänitteiden tulevaisuus näyttää ja miten fyysisten äänitteiden menekkiä voitaisiin edistää.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan kuluttajanostokäyttäytymistä ja sitä miten sen muuttuminen musiikin digitalisoitumisen myötä on vaikuttanut musiikkibisnekseen. Teoriaosiossa tarkastellaan myös musiikkibisneksen liiketoimintamalleja ja niiden muuttumista fyysisen äänitebisneksen näkökulmasta. Teoriaosiossa perehdytän myös miten tuote ja tarjooma toimivat kilpailukeinona. Teoriaosion loppupuolella tarkastellaan kuinka fyysisen äänitemyynti on muuttunut ja miten se on heijastunut artistien tulovirtaan sekä havainnollistetaan fyysisen äänitemyynnin laskua. Teoriaosion lopuksi luodaan katsaus fyysisten äänitteiden nykytilaan musiikkibisneksessä. Näitä osioita tarkastellaan Internet sekä kirja - ja musiikkilehti lähteiden kautta. Teoriaa tukemaan ja uutta tietoa saadakseni fyysisten musiikkiäänitteiden tilasta opinnäyteyötä varten toteutettiin kysely Webrobolin avulla. Kyselyssä hyödynnettiin myös avoimia kysymyksiä, joihin vastaaja sai itse kirjoittaa vastauksensa kysymykseen.
Tutkimustulosten perusteella useat pitävät fyysisten äänitteiden hintoja korkeana, mutta monet kuitenkin ostavat vähintään omien suosikkiartistiensa äänitteet fyysisessä muodossa. Tulokset osoittivat myös sen, että useimmat kuluttajat pitävät fyysiselle CD äänitteelle sopivana hintana noin 10 - 15 euron hintaa. Musiikin digitalisoituminen on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä ja Internetistä kuunnellaan musiikkia lähinnä Youtube palvelun kautta sekä käyttämällä suoratoistopalveluita kuten Spotifyta. Myös radion kautta kuunnellaan musiikkia. Kyselyyn vastanneista vain hyvin pienimäärä ilmaisi ostavansa musiikkia digitaalisista latauskapoista. Tutkimustulokset olivat pitkälti odotetunlaisia ja kyselyyn osallistuneilta saatiin myös paljon hyviä vinkkejä miten fyysisten äänitteiden menekkiä saataisiin parannettua ja mitä niitä ostaessaan pitäisi saada.
Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan kuluttajanostokäyttäytymistä ja sitä miten sen muuttuminen musiikin digitalisoitumisen myötä on vaikuttanut musiikkibisnekseen. Teoriaosiossa tarkastellaan myös musiikkibisneksen liiketoimintamalleja ja niiden muuttumista fyysisen äänitebisneksen näkökulmasta. Teoriaosiossa perehdytän myös miten tuote ja tarjooma toimivat kilpailukeinona. Teoriaosion loppupuolella tarkastellaan kuinka fyysisen äänitemyynti on muuttunut ja miten se on heijastunut artistien tulovirtaan sekä havainnollistetaan fyysisen äänitemyynnin laskua. Teoriaosion lopuksi luodaan katsaus fyysisten äänitteiden nykytilaan musiikkibisneksessä. Näitä osioita tarkastellaan Internet sekä kirja - ja musiikkilehti lähteiden kautta. Teoriaa tukemaan ja uutta tietoa saadakseni fyysisten musiikkiäänitteiden tilasta opinnäyteyötä varten toteutettiin kysely Webrobolin avulla. Kyselyssä hyödynnettiin myös avoimia kysymyksiä, joihin vastaaja sai itse kirjoittaa vastauksensa kysymykseen.
Tutkimustulosten perusteella useat pitävät fyysisten äänitteiden hintoja korkeana, mutta monet kuitenkin ostavat vähintään omien suosikkiartistiensa äänitteet fyysisessä muodossa. Tulokset osoittivat myös sen, että useimmat kuluttajat pitävät fyysiselle CD äänitteelle sopivana hintana noin 10 - 15 euron hintaa. Musiikin digitalisoituminen on muuttanut kuluttajien käyttäytymistä ja Internetistä kuunnellaan musiikkia lähinnä Youtube palvelun kautta sekä käyttämällä suoratoistopalveluita kuten Spotifyta. Myös radion kautta kuunnellaan musiikkia. Kyselyyn vastanneista vain hyvin pienimäärä ilmaisi ostavansa musiikkia digitaalisista latauskapoista. Tutkimustulokset olivat pitkälti odotetunlaisia ja kyselyyn osallistuneilta saatiin myös paljon hyviä vinkkejä miten fyysisten äänitteiden menekkiä saataisiin parannettua ja mitä niitä ostaessaan pitäisi saada.