Kaupan alan tulevaisuudennäkymät Rovaniemellä vuonna 2030
Karjalainen, Emmi; Majava, Minna (2012)
Karjalainen, Emmi
Majava, Minna
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301091235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301091235
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kaupan alalla tapahtuvia muutoksia vuoteen 2030 saakka. Opinnäytetyön tutkimusalueena ovat Rovaniemi ja sen alueen kaupan keskittymät. Tutkimuksessa on mukana sekä päivittäis- että vähittäistavarakauppa, koska pyritään tutkimaan niiden eroavaisuuksia ja saamaan laajempaa näkökulmaa. Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli Lapland Sales Academylta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään päivittäis- ja vähittäistavarakauppaa ja niiden muutoksia tulevaisuudessa, tulevaisuuden kuluttajaa sekä erityisesti Rovaniemen alueen kaupan alan tulevaisuudennäkymiä vuoteen 2030 saakka. Opinnäytetyön teoriaosuudessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta sekä verkkomateriaaleja. Lähdekritiikissä pyritään ajantasaisen tiedon hakemiseen ja käyttämiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin 10 kaupan alan asiantuntijaa Rovaniemen alueelta. Haastateltavat pyrittiin valitsemaan sekä päivittäis- että vähittäistavarakaupan alalta tasapuolisesti. Teemahaastattelun tukena sekä haastateltavalla että haastattelijoilla oli ennalta laadittu haastattelurunko, joka sisälsi neljä eri teemaa. Haastattelut suoritettiin lokakuun 2012 aikana.
Tutkimustuloksissa nousi esille monenlaisia mielipiteitä kaupan alan tulevaisuuteen liittyen. Yhtenä merkittävimpänä muutoksena tulee olemaan verkkokaupan kehittyminen entisestään. Haastateltavien mielipiteitä jakoi muun muassa asiakaspalveluun ja itsepalveluun suhtautuminen sekä kanta-asiakasjärjestelmien tulevaisuus. Asiantuntijoiden mielestä Rovaniemen kaupan keskittymät tulevat pysymään samoina ja etenkin ydinkeskusta kehittyy. Yhtä mieltä oltiin myös siitä, että Rovaniemi poikkeaa kauppapaikkana muusta Suomesta esimerkiksi lisääntyvän turismin vuoksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään päivittäis- ja vähittäistavarakauppaa ja niiden muutoksia tulevaisuudessa, tulevaisuuden kuluttajaa sekä erityisesti Rovaniemen alueen kaupan alan tulevaisuudennäkymiä vuoteen 2030 saakka. Opinnäytetyön teoriaosuudessa hyödynnettiin alan kirjallisuutta sekä verkkomateriaaleja. Lähdekritiikissä pyritään ajantasaisen tiedon hakemiseen ja käyttämiseen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista teemahaastattelua. Haastateltaviksi valittiin 10 kaupan alan asiantuntijaa Rovaniemen alueelta. Haastateltavat pyrittiin valitsemaan sekä päivittäis- että vähittäistavarakaupan alalta tasapuolisesti. Teemahaastattelun tukena sekä haastateltavalla että haastattelijoilla oli ennalta laadittu haastattelurunko, joka sisälsi neljä eri teemaa. Haastattelut suoritettiin lokakuun 2012 aikana.
Tutkimustuloksissa nousi esille monenlaisia mielipiteitä kaupan alan tulevaisuuteen liittyen. Yhtenä merkittävimpänä muutoksena tulee olemaan verkkokaupan kehittyminen entisestään. Haastateltavien mielipiteitä jakoi muun muassa asiakaspalveluun ja itsepalveluun suhtautuminen sekä kanta-asiakasjärjestelmien tulevaisuus. Asiantuntijoiden mielestä Rovaniemen kaupan keskittymät tulevat pysymään samoina ja etenkin ydinkeskusta kehittyy. Yhtä mieltä oltiin myös siitä, että Rovaniemi poikkeaa kauppapaikkana muusta Suomesta esimerkiksi lisääntyvän turismin vuoksi.