Hallinnon asiakkaan oikeusturva ja ylimääräinen muutoksenhaku
Riihilahti, Tiina (2013)
Riihilahti, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301091211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301091211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on hallinnon asiakkaan oikeusturva ja etenkin ylimääräinen muutoksenhaku.
Oikeusturva määritellään perusoikeudeksi perustuslain (731/1999) 21 §:ssä. Jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa. Jokaisella on myös oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi. Myös käsittelyn julkisuus, oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös, hakea muutosta ja muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla. Oikeusturvan saaminen hallinnon kanssa asioidessa taataan hallintolain (434/2003) ja hallintolainkäyttölain (586/1996) sekä erikoislakien säädöksillä, jotka määrittävät, miten viranomaiset toimivat. Se, joka ei ole tyytyväinen asiassaan saamaan päätökseen ja kokee sen tai siihen johtaneen menettelyn lainvastaiseksi, voi hakea päätökseen muutosta ensisijaisesti säännönmukaisin muutoksenhakukeinoin.
Kuitenkin tietyin edellytyksin on mahdollista hakea lainvoiman saaneeseen päätökseen muutosta ylimääräisin muutoksenhakukeinoin, jotka ovat vähemmän tunnettuja oikeusturvakeinoja. Ylimääräisiä muutoksenhakukeinoja ovat lainvoimaisen päätöksen purku, menetetyn määräajan palauttaminen ja kantelu päätökseen johtaneesta menettelystä. Ylimääräistä muutoksenhakua säännellään hallintolainkäyttölain 11 luvussa. Hallintolainkäyttölakia ollaan uudistamassa laiksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa ja tässä yhteydessä myös ylimääräinen muutoksenhaku muuttuu. Työssä tutustutaan muun ohessa myös siihen, miten lakiehdotus tulisi muuttamaan ylimääräistä muutoksenhakua.
Työssä tarkastellaan hallinnon asiakkaan oikeusturvaa niin teoreettisesti kuin käytännön kokemuksen kautta, muutoksenhakuorganisaatiota sekä säännönmukaista ja ylimääräistä muutoksenhakua.
Oikeudellisina lähteinä on käytetty lakeja, prosessioikeudellista kirjallisuutta, työryhmämietintöjä ja viranomaisten Internet-sivustoja sekä oikeustapauksia. Tiedonhankintamielessä on tehty pienimuotoinen kysely hallinnon asiakkaiden käytännön oikeusturvakokemuksiin syksyllä 2012 Kelan toimistossa toteutetun kyselytutkimuksen avulla.
Liitteenä opinnäytetyön lopussa on hallinnon asiakkaalle tarkoitettu opas ylimääräisestä muutoksenhausta. Opinnäytetyö itsessään voi toimia oppaana esimerkiksi hallinnossa työskentelevälle.
Asiasanat: muutoksenhaku, ylimääräinen muutoksenhaku, hallintolainkäyttö, hallintomenettely, oikeusturva
Oikeusturva määritellään perusoikeudeksi perustuslain (731/1999) 21 §:ssä. Jokaisella on oikeus saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ilman aiheetonta viivytystä lain mukaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa. Jokaisella on myös oikeus saada oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan koskeva päätös tuomioistuimen tai muun riippumattoman lainkäyttöelimen käsiteltäväksi. Myös käsittelyn julkisuus, oikeus tulla kuulluksi, saada perusteltu päätös, hakea muutosta ja muut oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin ja hyvän hallinnon takeet turvataan lailla. Oikeusturvan saaminen hallinnon kanssa asioidessa taataan hallintolain (434/2003) ja hallintolainkäyttölain (586/1996) sekä erikoislakien säädöksillä, jotka määrittävät, miten viranomaiset toimivat. Se, joka ei ole tyytyväinen asiassaan saamaan päätökseen ja kokee sen tai siihen johtaneen menettelyn lainvastaiseksi, voi hakea päätökseen muutosta ensisijaisesti säännönmukaisin muutoksenhakukeinoin.
Kuitenkin tietyin edellytyksin on mahdollista hakea lainvoiman saaneeseen päätökseen muutosta ylimääräisin muutoksenhakukeinoin, jotka ovat vähemmän tunnettuja oikeusturvakeinoja. Ylimääräisiä muutoksenhakukeinoja ovat lainvoimaisen päätöksen purku, menetetyn määräajan palauttaminen ja kantelu päätökseen johtaneesta menettelystä. Ylimääräistä muutoksenhakua säännellään hallintolainkäyttölain 11 luvussa. Hallintolainkäyttölakia ollaan uudistamassa laiksi oikeudenkäynnistä hallintoasioissa ja tässä yhteydessä myös ylimääräinen muutoksenhaku muuttuu. Työssä tutustutaan muun ohessa myös siihen, miten lakiehdotus tulisi muuttamaan ylimääräistä muutoksenhakua.
Työssä tarkastellaan hallinnon asiakkaan oikeusturvaa niin teoreettisesti kuin käytännön kokemuksen kautta, muutoksenhakuorganisaatiota sekä säännönmukaista ja ylimääräistä muutoksenhakua.
Oikeudellisina lähteinä on käytetty lakeja, prosessioikeudellista kirjallisuutta, työryhmämietintöjä ja viranomaisten Internet-sivustoja sekä oikeustapauksia. Tiedonhankintamielessä on tehty pienimuotoinen kysely hallinnon asiakkaiden käytännön oikeusturvakokemuksiin syksyllä 2012 Kelan toimistossa toteutetun kyselytutkimuksen avulla.
Liitteenä opinnäytetyön lopussa on hallinnon asiakkaalle tarkoitettu opas ylimääräisestä muutoksenhausta. Opinnäytetyö itsessään voi toimia oppaana esimerkiksi hallinnossa työskentelevälle.
Asiasanat: muutoksenhaku, ylimääräinen muutoksenhaku, hallintolainkäyttö, hallintomenettely, oikeusturva