DEEP SEA -KONTTIEN TERMINAALIKÄSITTELY
Nurmela, Suvi (2013)
Nurmela, Suvi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301091206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301091206
Tiivistelmä
UPM Seaways käy varustamoiden kanssa tenderöinnin eli hinnoitteluprosessin läpi kerran kolmessa vuodessa. Tenderöinnin tarkoituksena on hinnoitella paperirullien
konttikuljetukset Rauman ja Kotkan satamista asiakkaan määräsatamaan. Yhtenä varustamoiden kustannuselementtinä on THC-D, Terminal handling charge -destination eli määränpään terminaalikäsittelykulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia valtamerikonttien terminaalikäsittelyä määräsatamissa.
Varustamoiden THC-D haluttiin jakaa kustannuselementteihin markkinakohtaisesti, jotta voidaan tarkastella paremmin elementtejä, joista THC-D koostuu. Työtä varten lähetettiin kyselylomakkeet toimeksiantajayrityksen viidelle eniten käyttämälle varustamolle. Varustamot valikoituivat niiden maiden mukaan, joihin toimeksiantajayrityksellä oli eniten paperirullia sisältävien konttien kuljetuksia. Varustamoiden vastaukset analysoitiin markkinakohtaisesti. Tuloksista huomattiin, kuinka paljon kustannuselementeillä on varustamokohtaisia sekä satamakohtaisia eroja markkina-alueiden sisällä ja kuinka laaja käsite THC-D todellisuudessa on.
konttikuljetukset Rauman ja Kotkan satamista asiakkaan määräsatamaan. Yhtenä varustamoiden kustannuselementtinä on THC-D, Terminal handling charge -destination eli määränpään terminaalikäsittelykulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia valtamerikonttien terminaalikäsittelyä määräsatamissa.
Varustamoiden THC-D haluttiin jakaa kustannuselementteihin markkinakohtaisesti, jotta voidaan tarkastella paremmin elementtejä, joista THC-D koostuu. Työtä varten lähetettiin kyselylomakkeet toimeksiantajayrityksen viidelle eniten käyttämälle varustamolle. Varustamot valikoituivat niiden maiden mukaan, joihin toimeksiantajayrityksellä oli eniten paperirullia sisältävien konttien kuljetuksia. Varustamoiden vastaukset analysoitiin markkinakohtaisesti. Tuloksista huomattiin, kuinka paljon kustannuselementeillä on varustamokohtaisia sekä satamakohtaisia eroja markkina-alueiden sisällä ja kuinka laaja käsite THC-D todellisuudessa on.