Case: Sekaisin Salosta lifestyle-messut : uuden messutapahtuman suunnittelu ja toteutus markkinointiviestinnän näkökulmasta
Oranta, Emma; Anna, Pernaa (2013)
Oranta, Emma
Anna, Pernaa
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081150
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksen tarkoituksena on selvittää Sekaisin Salosta Lifestylemessutapahtuman
lanseeraus- ja kehitysprosessia markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Työssä perehdytään markkinointiviestinnän teoriaan sekä määritellään tutkimuksen teoreettinen
viitekehys. Kehitystavoitteisiin sekä prosessiin tutustutaan toimintatutkimuksen kautta. Tutkimus
lähtee tilanneanalyysistä, eli kehitysprojektin lähtötilanteesta ja kehitystä vaativien ongelmien
määrittämisestä. Sekaisin Salosta Lifestyle-messutapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran
lokakuussa 2011. Tapahtuma oli viihteellinen koko perheen messutapahtuma. Tutkimuksessa
tarkastellaan markkinointiviestinnän teoriaan pohjaten eri viestintä- ja mainoskanavien käyttöä
sekä myyntityötä Lifestyle- messutapahtuman lanseerauksessa ja sanallistetaan
kokonaisuudessaan tapahtuman järjestämisen prosessia.
Strategisena päätavoitteena oli Salon messukulttuurin uudistaminen. Tavoitteiden
saavuttamisen kannalta markkinointiviestintä oli tärkeässä roolissa, etenkin kun kyseessä oli
lanseerattava palvelukokonaisuus. Tavoitteen onnistumista mitattiin vertaamalla konkreettisia
tuloksia Salon Messujen aiempien vuosien tuloksiin. Tutkimus suoritettiin itsereflektointia
käyttäen. Loppupäätelmänä voidaan todeta Sekaisin Salosta Lifestyle- messutapahtuma hyvin
onnistuneeksi kokonaisuudeksi. Toimintatutkimuksen tuloksena luotiin pohja uudelle
messutoiminnalle, jonka konkreettisimpana kehityksen tuloksena on messutoiminnan
jatkuminen.
lanseeraus- ja kehitysprosessia markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Työssä perehdytään markkinointiviestinnän teoriaan sekä määritellään tutkimuksen teoreettinen
viitekehys. Kehitystavoitteisiin sekä prosessiin tutustutaan toimintatutkimuksen kautta. Tutkimus
lähtee tilanneanalyysistä, eli kehitysprojektin lähtötilanteesta ja kehitystä vaativien ongelmien
määrittämisestä. Sekaisin Salosta Lifestyle-messutapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran
lokakuussa 2011. Tapahtuma oli viihteellinen koko perheen messutapahtuma. Tutkimuksessa
tarkastellaan markkinointiviestinnän teoriaan pohjaten eri viestintä- ja mainoskanavien käyttöä
sekä myyntityötä Lifestyle- messutapahtuman lanseerauksessa ja sanallistetaan
kokonaisuudessaan tapahtuman järjestämisen prosessia.
Strategisena päätavoitteena oli Salon messukulttuurin uudistaminen. Tavoitteiden
saavuttamisen kannalta markkinointiviestintä oli tärkeässä roolissa, etenkin kun kyseessä oli
lanseerattava palvelukokonaisuus. Tavoitteen onnistumista mitattiin vertaamalla konkreettisia
tuloksia Salon Messujen aiempien vuosien tuloksiin. Tutkimus suoritettiin itsereflektointia
käyttäen. Loppupäätelmänä voidaan todeta Sekaisin Salosta Lifestyle- messutapahtuma hyvin
onnistuneeksi kokonaisuudeksi. Toimintatutkimuksen tuloksena luotiin pohja uudelle
messutoiminnalle, jonka konkreettisimpana kehityksen tuloksena on messutoiminnan
jatkuminen.