Koulukuraattorin tarpeen kartoittaminen Eurajoen Keskustan koulussa
Jortikka, Anna (2012)
Jortikka, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301081148
Tiivistelmä
Tarkoituksena opinnäytetyössäni oli selvittää Eurajoen Keskustan koulun opettajien näkemyksiä koulukuraattorin työstä sekä tarpeesta koulussaan. Hain vastauksia kysymyksiin: mitä opettajat tietävät koulukuraattorin työnku-vasta, missä asioissa ja tilanteissa opettajat kokevat tarvitsevansa apua ja tukea koulukuraattorilta, miten oppilashuolto toimii koulussa ja mitä mieltä opettajat ovat Eurajoen lasten ja nuorten tilanteesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Eurajokea koulukuraattorin työkenttänä, koulukuraattorin työnkuvaa, oppilashuoltoa, syrjäytymistä ja osallisuutta koulussa sekä varhaista puuttumista.
Toteutin tutkimukseni teemahaastatteluna. Haastattelu oli jaettu useampaan teemaan, jonka mukaan haastattelu kulki eteenpäin. Keskustan koulun 14 opettajasta haastatteluun osallistui 12 opettajaa. Vastauksia sain erityisopettajilta, esikoulunopettajalta, rehtorilta sekä luokanopettajilta.
Tutkimuksen avulla selvisi, että opettajien mielestä koulukuraattori olisi tarpeellinen apu ja tuki Keskustan koulussa sekä opettajille että oppilaille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin Eurajokea koulukuraattorin työkenttänä, koulukuraattorin työnkuvaa, oppilashuoltoa, syrjäytymistä ja osallisuutta koulussa sekä varhaista puuttumista.
Toteutin tutkimukseni teemahaastatteluna. Haastattelu oli jaettu useampaan teemaan, jonka mukaan haastattelu kulki eteenpäin. Keskustan koulun 14 opettajasta haastatteluun osallistui 12 opettajaa. Vastauksia sain erityisopettajilta, esikoulunopettajalta, rehtorilta sekä luokanopettajilta.
Tutkimuksen avulla selvisi, että opettajien mielestä koulukuraattori olisi tarpeellinen apu ja tuki Keskustan koulussa sekä opettajille että oppilaille.