Väriviidakko - Kuvataideilmaisupäivä päiväkodissa
Bagiran, Satu (2013)
Bagiran, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301071109
Tiivistelmä
Tämä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka aiheena oli Väriviidakko-niminen kuvataideilmaisupäivä päiväkodissa. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin kuinka kuvataideilmaisupäivä sopii osaksi varhaiskasvatuksen taidekasvatusta. Selvitettävänä oli myös, kuinka lasten osallisuus otetaan huomioon varhaiskasvatuksessa ja kuinka tut-kivaa oppimista hyödynnetään taidekasvatuksessa. Tärkeänä tavoitteena oli saada lasten oma ääni kuuluviin ja antaa heille mahdollisuus ilmaista itseään taiteen avulla. Halusin tuottaa päiväkodeille yhden mallin, kuinka kuvataidekasvatusta voidaan toteuttaa uudella tavalla. Narratiivisuus eli tarinallisuus oli tärkeä osa tätä opinnäyte-työtä. Väriviidakon tarkoitus oli tietysti myös tuottaa mukavaa vaihtelua lasten ja työntekijöiden arkeen, tarjota iloa ja elämyksiä.
Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti varhaiskasvatusta, sen tarkoitusta ja sisältöä. Olen nostanut esille sekä kasvatusympäristön että kasvattajien merkitystä. Olen käsitellyt osallistavaa pedagogiikkaa ja tutkivaa oppimista. Tutkiva oppiminen on osallistavaa oppimista ja pedagogiikkaa. Lapsen kannustaminen toimijuuteen ja pystyvyyteen ovat tutkivalle oppimiselle luonteenomaisia. Toimijuudessa olennaista on aktiivisuus, vaikutus- ja valinnanmahdollisuus, vastuullisuus, sekä kehittyvä taito ja voima valita itse toimintatapoja. Se merkitsee ryhmän ja yksilön tunnetta siitä, että minä tai me, teemme asioita ja voimme vaikuttaa niihin, ne eivät vain tapahdu meille. Lasten osallisuus oli tämän opinnäytetyön tärkeimpiä teemoja taidekasvatuksen lisäksi.
Toteutin kuvataideilmaisupäivän Porin kaupungin Kiertokadun päiväkodin Veijarit-ryhmässä 3-6-vuotiaille lapsille. Päivään sisältyi tutkimista, oppimista sekä eri aistien avulla väreihin ja taiteeseen tutustumista. Lasten osallisuus ja leikki olivat mukana Väriviidakossa. Väriviidakon taustalla oli oma tarinani Tino Tiikeristä ja hänen viidakostaan. Lapset kiersivät pienryhmissä eri toimintapisteissä suorittaen tehtäviä. Matka alkoi kuva-arvoituksella ja viidakon taikarunon opettelulla, seuraavaksi tutkittiin aisteja aistimetsässä, sitä seurasi Tino Tiikerin ystävien muovailu ja lopuksi kaikki maalasivat yhdessä. Kiitokseksi lapset saivat viidakkomitalit. Päivä oli onnistunut, mutta kehitettävääkin löytyi. Asetetut tavoitteet toteutuivat Väriviidakossa.
Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti varhaiskasvatusta, sen tarkoitusta ja sisältöä. Olen nostanut esille sekä kasvatusympäristön että kasvattajien merkitystä. Olen käsitellyt osallistavaa pedagogiikkaa ja tutkivaa oppimista. Tutkiva oppiminen on osallistavaa oppimista ja pedagogiikkaa. Lapsen kannustaminen toimijuuteen ja pystyvyyteen ovat tutkivalle oppimiselle luonteenomaisia. Toimijuudessa olennaista on aktiivisuus, vaikutus- ja valinnanmahdollisuus, vastuullisuus, sekä kehittyvä taito ja voima valita itse toimintatapoja. Se merkitsee ryhmän ja yksilön tunnetta siitä, että minä tai me, teemme asioita ja voimme vaikuttaa niihin, ne eivät vain tapahdu meille. Lasten osallisuus oli tämän opinnäytetyön tärkeimpiä teemoja taidekasvatuksen lisäksi.
Toteutin kuvataideilmaisupäivän Porin kaupungin Kiertokadun päiväkodin Veijarit-ryhmässä 3-6-vuotiaille lapsille. Päivään sisältyi tutkimista, oppimista sekä eri aistien avulla väreihin ja taiteeseen tutustumista. Lasten osallisuus ja leikki olivat mukana Väriviidakossa. Väriviidakon taustalla oli oma tarinani Tino Tiikeristä ja hänen viidakostaan. Lapset kiersivät pienryhmissä eri toimintapisteissä suorittaen tehtäviä. Matka alkoi kuva-arvoituksella ja viidakon taikarunon opettelulla, seuraavaksi tutkittiin aisteja aistimetsässä, sitä seurasi Tino Tiikerin ystävien muovailu ja lopuksi kaikki maalasivat yhdessä. Kiitokseksi lapset saivat viidakkomitalit. Päivä oli onnistunut, mutta kehitettävääkin löytyi. Asetetut tavoitteet toteutuivat Väriviidakossa.