Sama asiakas, eri tehtävät – tilintarkastajien ja tilitoimiston kirjanpitäjien yhteistyö
Järvi-Laturi, Maire (2013)
Järvi-Laturi, Maire
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301041058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301041058
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tilintarkastajien ja tilitoimistossa työskentelevien kirjanpitäjien välinen yhteistyö ja sen kehittäminen. Tavoitteena oli selvittää, mitä tilintarkastajat odottavat asiakkaansa kirjanpitäjältä tilintarkastusprosessissa ja mihin nämä odotukset perustuvat. Toisena tavoitteena oli kartoittaa, miten tilitoimistoissa työskentelevät kirjanpitäjät kokevat tilintarkastuksen ja miten paljon he tietävät tilintarkastusprosessista ja tilintarkastukseen liittyvästä sääntelystä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sekä tilintarkastusprosessia että kirjanpitoprosessia. Tilintarkastusta ohjaavat tilintarkastuslain säädökset ja kansainväliset tilintarkastusstandardit eli ISA-standardit. Kirjanpitoa taas sääntelevät etenkin kirjanpitolaki ja -asetus.
Opinnäytetyön empiirinen osio koostuu tutkimusmenetelmän kuvailusta ja sekä tilintarkastajille että kirjanpitäjille tehdystä haastattelututkimuksesta. Tutkimukseen osallistui viisi tilintarkastajaa kohdeorganisaatiosta ja viisi kirjanpitäjää kohdeorganisaation yhteistyötilitoimistoista. Haastattelukysymykset muotoiltiin tavoitteiden mukaisiksi teoriaan pohjautuen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin sekä tilintarkastajilta että kirjanpitäjiltä näkemyksiä tilintarkastusprosessista. Kun asiakas on ulkoistanut kirjanpitonsa tilitoimistolle, tilitoimistossa työskentelevästä kirjanpitäjästä tulee avainhenkilö myös asiakkaan tilintarkastusprosessissa. Tällä hetkellä kirjanpitäjien tietämys tilintarkastuksen sääntelystä ulottuu lähinnä vain tilintarkastuslakiin. Tilintarkastajien mukaan on kuitenkin tärkeää, että kirjanpitäjät ovat tietoisia omaan alaansa liittyvän sääntelyn lisäksi myös tilintarkastukseen liittyvästä muusta sääntelystä kuten ISA-standardeista. Kirjanpitäjät taas näkivät parannettavaa tilintarkastajien kommunikoinnissa sekä kirjanpitäjiä että asiakkaita kohtaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään sekä tilintarkastusprosessia että kirjanpitoprosessia. Tilintarkastusta ohjaavat tilintarkastuslain säädökset ja kansainväliset tilintarkastusstandardit eli ISA-standardit. Kirjanpitoa taas sääntelevät etenkin kirjanpitolaki ja -asetus.
Opinnäytetyön empiirinen osio koostuu tutkimusmenetelmän kuvailusta ja sekä tilintarkastajille että kirjanpitäjille tehdystä haastattelututkimuksesta. Tutkimukseen osallistui viisi tilintarkastajaa kohdeorganisaatiosta ja viisi kirjanpitäjää kohdeorganisaation yhteistyötilitoimistoista. Haastattelukysymykset muotoiltiin tavoitteiden mukaisiksi teoriaan pohjautuen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin sekä tilintarkastajilta että kirjanpitäjiltä näkemyksiä tilintarkastusprosessista. Kun asiakas on ulkoistanut kirjanpitonsa tilitoimistolle, tilitoimistossa työskentelevästä kirjanpitäjästä tulee avainhenkilö myös asiakkaan tilintarkastusprosessissa. Tällä hetkellä kirjanpitäjien tietämys tilintarkastuksen sääntelystä ulottuu lähinnä vain tilintarkastuslakiin. Tilintarkastajien mukaan on kuitenkin tärkeää, että kirjanpitäjät ovat tietoisia omaan alaansa liittyvän sääntelyn lisäksi myös tilintarkastukseen liittyvästä muusta sääntelystä kuten ISA-standardeista. Kirjanpitäjät taas näkivät parannettavaa tilintarkastajien kommunikoinnissa sekä kirjanpitäjiä että asiakkaita kohtaan.