Elämyksellisyys myymäläympäristössä : Tuurin Kyläkauppa
Viljanen, Essi (2012)
Viljanen, Essi
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012123120346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012123120346
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on kehitää ehdotuksia, joilla päästään kohti elämyksellisempää myymäläympäristöä Veljekset Keskinen Oy:ssä, Tuurin Kyläkaupalla. Tarkoituksena on tuottaa asiakkaalle elämys ja sitä kautta saada asiakas viihtymään pidempiä aikoja myymälässä ja kuluttamaan enemmän rahaa. Tuuri on kyläkauppa ja matkailukohde Etelä-Pohjanmaalla.
Työn aihe muokkautui toimeksiantajan tarpeiden ja omien mielenkiinnonkohteiden perusteella nykyiseen muotoonsa. Työn tuloksena on muutamia kehitysehdotuksia, jotka käsittelevät myymälän elämyksellisyyden parantamista, pääasiassa aisteihin ja tunteisiin vetoavin keinoin.
Opinnäytetyöni teoriaosassa käsittelen elämystä sekä kaupan alaa. Tutkimusmenetelminäni käytän havainnointia ja benchmarking-menetelmää. Tutkin elämystä käsitteenä sekä elämysteorioita, joiden pohjalta perustelen kehitysehdotukseni.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että elämystalous on ajankohtainen aihe lähes kaikkien alojen yrittäjille. Dynaaminen kuluttajakäyttäytyminen on johtanut asiakkaiden alati kasvaviin odotuksiin. Nämä odotukset voidaan ylittää muokkaamalla myymäläympäristöä elämyksellisemmäksi.
Työn aihe muokkautui toimeksiantajan tarpeiden ja omien mielenkiinnonkohteiden perusteella nykyiseen muotoonsa. Työn tuloksena on muutamia kehitysehdotuksia, jotka käsittelevät myymälän elämyksellisyyden parantamista, pääasiassa aisteihin ja tunteisiin vetoavin keinoin.
Opinnäytetyöni teoriaosassa käsittelen elämystä sekä kaupan alaa. Tutkimusmenetelminäni käytän havainnointia ja benchmarking-menetelmää. Tutkin elämystä käsitteenä sekä elämysteorioita, joiden pohjalta perustelen kehitysehdotukseni.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että elämystalous on ajankohtainen aihe lähes kaikkien alojen yrittäjille. Dynaaminen kuluttajakäyttäytyminen on johtanut asiakkaiden alati kasvaviin odotuksiin. Nämä odotukset voidaan ylittää muokkaamalla myymäläympäristöä elämyksellisemmäksi.