Rekrytoinnin kehittäminen sähköisen järjestelmän myötä : Case: Keski-Suomen sairaanhoitopiiri
Kokkonen, Marjut (2012)
Kokkonen, Marjut
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122720318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122720318
Tiivistelmä
Rekrytointi elää uudistamisvaihetta erityisesti sähköisten rekrytointijärjestelmien johdosta. Keski-Suomen sairaanhoitopiirin on ottanut käyttöön uuden sähköisen rekrytointijärjestelmän ja sen myötä haluaa kehittää rekrytointiprosessia tehokkaammaksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sähköinen Kuntarekry-järjestelmä toimii Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä ja miten sitä tulisi kehittää, jotta se palvelisi paremmin Keski-Suomen sairaanhoitopiiriä. Tutkimus rajattiin Keski-Suomen sairaanhoitopiirin rekrytointeja hoitaviin esimiehiin ja sihteereihin, jotta Kuntarekry-järjestelmän toimivuutta saadaan kehitettyä paremmaksi Kuntarekry-järjestelmän käyttäjien näkökulmasta. Tutkimuksen avulla kartoitettiin myös rekrytoinnin rooleja ja vastuita Keski-Suomen sairaanhoitopiirin rekrytointiprosessin kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka toimitettiin Kuntarekry-järjestelmän käyttäjille sähköpostitse. Tutkimukseen otettiin mukaan rekrytoinnin eri vaiheita hoitavia esimiehiä ja toimistosihteereitä Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä. Otokseen valittiin 89 (N=89) henkilöä, jotka ovat olleet mukana Kuntarekry-järjestelmän käyttäjäkoulutuksessa. Tutkimuksen kannalta oleellisia vastauksia kertyi 34 (38 %) otoksesta.
Tutkimuksen aihe oli mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Tutkimuksesta kävi ilmi, että Keski-Suomen sairaanhoitopiirin henkilöstö on pääosin tyytyväinen Kuntarekry-järjestelmän toimivuuteen. Kehitettävää löydettiin järjestelmän käytön oppimisessa sekä ammatillisen osaamisen säilymisessä ja kehittämisessä. Rekrytointiprosessiin osallistuvien henkilöiden vastuualueita haluttiin tarkentaa. Tutkimustulosten avulla voidaan kehittää sähköisen järjestelmän käytettävyyttä sekä rekrytointiprosessin sujuvuutta. Jatkotutkimusaiheet voisivat kohdistua rekrytoivien henkilöiden osaamiskartoitukseen tai rekrytoitavien henkilöiden toimenkuvien määrittelyyn.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sähköistä kyselyä, joka toimitettiin Kuntarekry-järjestelmän käyttäjille sähköpostitse. Tutkimukseen otettiin mukaan rekrytoinnin eri vaiheita hoitavia esimiehiä ja toimistosihteereitä Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä. Otokseen valittiin 89 (N=89) henkilöä, jotka ovat olleet mukana Kuntarekry-järjestelmän käyttäjäkoulutuksessa. Tutkimuksen kannalta oleellisia vastauksia kertyi 34 (38 %) otoksesta.
Tutkimuksen aihe oli mielenkiintoinen ja ajankohtainen. Tutkimuksesta kävi ilmi, että Keski-Suomen sairaanhoitopiirin henkilöstö on pääosin tyytyväinen Kuntarekry-järjestelmän toimivuuteen. Kehitettävää löydettiin järjestelmän käytön oppimisessa sekä ammatillisen osaamisen säilymisessä ja kehittämisessä. Rekrytointiprosessiin osallistuvien henkilöiden vastuualueita haluttiin tarkentaa. Tutkimustulosten avulla voidaan kehittää sähköisen järjestelmän käytettävyyttä sekä rekrytointiprosessin sujuvuutta. Jatkotutkimusaiheet voisivat kohdistua rekrytoivien henkilöiden osaamiskartoitukseen tai rekrytoitavien henkilöiden toimenkuvien määrittelyyn.