Etätyön mahdollisuudet ja tutkimustulosten soveltaminen Etäpalveluun
Viitanen, Timo (2012)
Lataukset:
Viitanen, Timo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120274
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee toimeksiantajayrityksen uutta Etäpalvelu-nimistä palvelumahdollisuutta. Toimeksiantaja on innovatiivisten teknologioiden, ratkaisujen ja asiantuntijapalveluiden toimittaja. Yrityksen liiketoimintasektoreita ovat teollisuus, energia ja terveydenhuolto. Opinnäytetyö kohdistetaan teollisuussektorin talotekniikkadivisioonaan, joka keskittyy erityisesti turvallisuuteen liittyviin ratkaisuihin.
Opinnäytetyössä keskitytään perinteiseen etätyöhön ja asiakkaille suunnattavaan Etäpalveluun, joka tapahtuu etätyönä. Paloilmoitusjärjestelmien osalta ei kyseistä palvelumahdollisuutta ole vielä saatavilla asiakkaille, joten aikomuksena on selvittää tutkimukseen ja teoriaan tukeutuen palvelun käyttöönottoon ja itse käytäntöön liittyviä ongelmia, asenteita ja palvelun tuomia mahdollisuuksia. Taustana ja lähtökohtana palvelun kehittämiselle on yrityksen toiminnan kehittäminen joustavampaan suuntaan ja asiakkaille sen mahdollistama palvelutason paraneminen ja sitä kautta syntyvä nopea sekä kustannustehokas toiminta.
Työ muodostuu teoria- ja tutkimusosuudesta, joissa päämääränä on selvittää ennalta asetetut tutkimusongelmat. Teoriaosuudessa käsitellään etätyön käsitettä, erilaisia etätyön muotoja, edellytyksiä eri näkökulmista sekä etätyön vaikutuksia työntekijä- ja organisaatiotasolla. Tämän lisäksi työ tuo esille tuottavuuteen liittyviä näkökohtia.
Opinnäytetyössä avataan etätyöhön liittyvää teoriaa laajasti, koska Etäpalvelu perustuu etätyön tekemiseen ja on olennainen osa palvelun toimintaa. Teoriaosuuden jälkeen avataan tutkimuksen toteutus vaiheittain sekä perustellaan siihen liittyviä valintoja ja arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta tutkimusoppaisiin tukeutuen. Tutkimuksen tulokset esitetään kaavioiden avulla ja tukeudutaan kyselyn sekä haastattelun avulla saatuihin tekstilainauksiin. Työn viimeisessä luvussa yhdistetään käsitellyn teorian ja tutkimuksen tulokset, joiden avulla tehdään yhtenäiset johtopäätökset tuoden esille tietoa toimeksiantajayrityksen Etäpalvelun mahdollista laajempaa käyttöönottoa varten.
Tavoitteena on, että opinnäytetyö kehittäisi toimeksiantajana toimivan yrityksen toimintaa sekä toimisi hyödyllisenä tukena itse työelämässä. Tavoitteena on myös, että sitä voisi käyttää ”työkaluna” myös perinteisen etätyön mahdollisuuksien arvioinnissa. Tarkoituksena on myös tutkia, ovatko etätyöhön liittyvät teoreettiset lainalaisuudet todellakin siirrettävissä tutkittavaan ilmiöön (Etäpalvelu).
Lähestymistapana tässä työssä käytettiin laadullista tutkimusta. Metodeina käytettiin kyselyä ja haastattelua tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi. Tutkimukseen osallistui yrityksen omia työntekijöitä sekä yrityksen avainasiakkaita. Tulokset tukevat Etäpalvelun laajempaa käyttöönottoa sekä etätyön lainalaisuudet ovat siirrettävissä Etäpalveluun.
Opinnäytetyössä keskitytään perinteiseen etätyöhön ja asiakkaille suunnattavaan Etäpalveluun, joka tapahtuu etätyönä. Paloilmoitusjärjestelmien osalta ei kyseistä palvelumahdollisuutta ole vielä saatavilla asiakkaille, joten aikomuksena on selvittää tutkimukseen ja teoriaan tukeutuen palvelun käyttöönottoon ja itse käytäntöön liittyviä ongelmia, asenteita ja palvelun tuomia mahdollisuuksia. Taustana ja lähtökohtana palvelun kehittämiselle on yrityksen toiminnan kehittäminen joustavampaan suuntaan ja asiakkaille sen mahdollistama palvelutason paraneminen ja sitä kautta syntyvä nopea sekä kustannustehokas toiminta.
Työ muodostuu teoria- ja tutkimusosuudesta, joissa päämääränä on selvittää ennalta asetetut tutkimusongelmat. Teoriaosuudessa käsitellään etätyön käsitettä, erilaisia etätyön muotoja, edellytyksiä eri näkökulmista sekä etätyön vaikutuksia työntekijä- ja organisaatiotasolla. Tämän lisäksi työ tuo esille tuottavuuteen liittyviä näkökohtia.
Opinnäytetyössä avataan etätyöhön liittyvää teoriaa laajasti, koska Etäpalvelu perustuu etätyön tekemiseen ja on olennainen osa palvelun toimintaa. Teoriaosuuden jälkeen avataan tutkimuksen toteutus vaiheittain sekä perustellaan siihen liittyviä valintoja ja arvioidaan tutkimuksen luotettavuutta tutkimusoppaisiin tukeutuen. Tutkimuksen tulokset esitetään kaavioiden avulla ja tukeudutaan kyselyn sekä haastattelun avulla saatuihin tekstilainauksiin. Työn viimeisessä luvussa yhdistetään käsitellyn teorian ja tutkimuksen tulokset, joiden avulla tehdään yhtenäiset johtopäätökset tuoden esille tietoa toimeksiantajayrityksen Etäpalvelun mahdollista laajempaa käyttöönottoa varten.
Tavoitteena on, että opinnäytetyö kehittäisi toimeksiantajana toimivan yrityksen toimintaa sekä toimisi hyödyllisenä tukena itse työelämässä. Tavoitteena on myös, että sitä voisi käyttää ”työkaluna” myös perinteisen etätyön mahdollisuuksien arvioinnissa. Tarkoituksena on myös tutkia, ovatko etätyöhön liittyvät teoreettiset lainalaisuudet todellakin siirrettävissä tutkittavaan ilmiöön (Etäpalvelu).
Lähestymistapana tässä työssä käytettiin laadullista tutkimusta. Metodeina käytettiin kyselyä ja haastattelua tutkimuksen luotettavuuden lisäämiseksi. Tutkimukseen osallistui yrityksen omia työntekijöitä sekä yrityksen avainasiakkaita. Tulokset tukevat Etäpalvelun laajempaa käyttöönottoa sekä etätyön lainalaisuudet ovat siirrettävissä Etäpalveluun.