Doing, being, becoming & belonging : En beskrivning av hur äventyrspedagogisk aktivitet kan främja hälsa och välmående
Lagerström, Sonja (2012)
Lagerström, Sonja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122120253
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata miten elämyspedagoginen toiminta voi edistää terveyttä ja hyvinvointia. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla sisällönanalyysin kautta viisi dokumenttielokuvaa, jotka kuvasivat luonnossa tapahtuvia tutkimusmatkoja. Viitekehyksenä toimi Ann Wilcockin "An Occupational Perspective of Health", jonka perusteella deduktiivisen sisällönanalyysin lähtökohtina olivat käsitteet doing, being, becoming ja belonging. Tuloksissa käy ilmi, että elämyspedagoginen toiminta luontoon kohdistuvan tutkimusmatkan muodossa voi edistää terveyttä ja hyvinvointia tarjoamalla kokonaisvaltaisen ja intensiivisen tilan itsensä löytämiseen ja kehittämiseen, sekä fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten voimavarojen ja valmiuksien käyttöönottoon. Tilan muodostumiseen vaikuttavat käytännöllinen ja fyysinen tekeminen, kokonaisvaltaisesti haastavat olosuhteet, voimakas emotionaalinen omistautuminen toimintaan, intensiivinen läsnäolo, olosuhteet jotka eivät anna mahdollisuutta luovuttamiseen, sekä vahva osallistujien välille muodostuva yhteisöön kuulumisen tunne. Toiminnan voimavara ja arvo muodostuu kaikkien tekijöiden samanaikaisesta läsnäolosta, tarjoten osallistujille intensiivisen ja kokonaisvaltaisen kokemuksen itsestään, ympäristöstään ja tekemisestään, sisältäen tekijöitä, jotka motivoivat vahvasti kehitykseen ja valmiuksien käyt-töönottoon. Tuloksista käy myös ilmi, että seikkailut ja kokemukset luonnossa tutkimusmatkan muodossa tarjoavat mahdollisuuden kokea biologisesti luonnollista toimintaa, joka voi olla tärkeä aspekti toiminnan ja terveyden välisen yhteyden tietoisuuden herättämisen kannalta.