Kirjaston ja pelastuslaitoksen yhteistyö 112-päivän toteutuksessa
Slotte, Sebastian (2012)
Slotte, Sebastian
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020231
Tiivistelmä
Opinnäytetyöraportin tavoitteena on määritellä kirjaston ja pelastuslaitoksen yhteinen tehtävä ja vastata kysymykseen, miksi kirjaston ja pelastuslaitoksen kannattaa tehdä yhteistyötä? Opinnäytetyöni on Espoon kaupunginkirjaston ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen 112-päivän yhteistyöhankkeen loppuraportti. Opinnäytetyön taustalla on opetusneuvos Pekka Iivosen vierailuluento Laurea ammattikorkeakoulussa syyslukukaudella 2011. Iivonen kertoi turvallisuusalan johtamisen opiskelijoille Opetushallituksen hallinnoimasta turvallisuusopetuksen tietopankista. Samassa yhteydessä nousivat esiin sekä NouHätä! -kampanja että 112-päivä. Aloin kehittelemään mielessäni aihetta opinnäytetyöhön jonka tuloksena Länsi-Uudenmaan pelastuslaitos ja Espoon kaupunginkirjasto yhteistyössä toteuttivat 112-päivän.
Sellon kirjaston 112-päivänä pelastusalan toimijat ja järjestöt jakoivat tietoa siitä miten toimia oikein hätätilanteissa. 112-päivän aikana Hätäkeskuslaitos muistutti ihmisiä hätänumerosta 112, milloin numeroon soitetaan ja miten toimia hätätilanteessa. Arjen turvallisuuden teeman alla korostui tiedon jakaminen keinoista joiden avulla jokainen meistä voi osaltaan huolehtia turvallisuudestaan ja ennaltaehkäistä onnettomuuksia.
Espoon kaupunginkirjaston toimintaympäristöön vaikuttaa lähiympäristön väestön kasvu. Asukasmäärä Espoossa ylitti neljännesmiljoonan rajan vuonna 2011 ja asiakaslähtöisyyttä on Espoon kaupunginkirjastossa toteutettu tuomalla kirjastopalvelut palvelualueiden keskustoihin ja ostoskeskusten välittömään läheisyyteen. Osallistuminen 112-päivään tarjoaa kirjastoille mahdollisuuden verkostoitumiseen ja turvallisuustyöhön osallistumiseen yhdessä turvallisuustoimijoiden kanssa. Espoossa Sellon kirjaston tilat, sijainti ja hyvä saavutettavuus Leppävaaran keskustassa antavat pelastuslaitokselle tilaisuuden viedä turvallisuustiedottamista sinne missä ihmiset ovat. Näin ollen, voivat kirjasto ja pelastuslaitos toteuttaa yhteistä tehtäväänsä: tiedon ja turvallisuuden tunteen jakamista ihmisille.
Sellon kirjaston 112-päivänä pelastusalan toimijat ja järjestöt jakoivat tietoa siitä miten toimia oikein hätätilanteissa. 112-päivän aikana Hätäkeskuslaitos muistutti ihmisiä hätänumerosta 112, milloin numeroon soitetaan ja miten toimia hätätilanteessa. Arjen turvallisuuden teeman alla korostui tiedon jakaminen keinoista joiden avulla jokainen meistä voi osaltaan huolehtia turvallisuudestaan ja ennaltaehkäistä onnettomuuksia.
Espoon kaupunginkirjaston toimintaympäristöön vaikuttaa lähiympäristön väestön kasvu. Asukasmäärä Espoossa ylitti neljännesmiljoonan rajan vuonna 2011 ja asiakaslähtöisyyttä on Espoon kaupunginkirjastossa toteutettu tuomalla kirjastopalvelut palvelualueiden keskustoihin ja ostoskeskusten välittömään läheisyyteen. Osallistuminen 112-päivään tarjoaa kirjastoille mahdollisuuden verkostoitumiseen ja turvallisuustyöhön osallistumiseen yhdessä turvallisuustoimijoiden kanssa. Espoossa Sellon kirjaston tilat, sijainti ja hyvä saavutettavuus Leppävaaran keskustassa antavat pelastuslaitokselle tilaisuuden viedä turvallisuustiedottamista sinne missä ihmiset ovat. Näin ollen, voivat kirjasto ja pelastuslaitos toteuttaa yhteistä tehtäväänsä: tiedon ja turvallisuuden tunteen jakamista ihmisille.