Julkisten viheralueiden ylläpidon laadun mittaaminen : Vertailuanalyysissä Case Helsinki, Oslo
Karjalainen, Satu (2012)
Karjalainen, Satu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020153
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyön tilaajana toimi Helsingin Kaupungin Rakennusviraston Katu – ja puisto-osasto. Katu -ja puisto-osasto on ollut vuodesta 2008 alkaen yhteis-työssä uusiseelantilaisen yrityksen Yardstickin kanssa. Yhteistyön tarkoituk-sena on ollut Yardstickin keräämän benchmarking-aineiston avulla vertailla Katu -ja puisto-osaston toimintaa julkisten viheralueiden ylläpitäjänä muihin alan toimijoihin.
Benchmarking-aineisto tarjoaa pohjan julkisten viheralueiden ylläpidon laadun mittaamiselle. Tutkimuksessa Helsingin tuloksia verrataan Oslon, Calgaryn sekä joidenkin pohjoismaisten kaupunkien keskiarvoon. Benchmarking-aineisto esitetään rinnakkain käyttäjätyytyväisyyskyselyn kanssa, joka on toinen tapa mitata julkisten palveluiden laatua.
Helsingin ja Oslon vertailusta selviää, että Helsinki toiminta julkisten viheralueiden ylläpidossa on ”paras tapa toimia”. Käyttäjätyytyväisyyskyselyn tuloksissa oslolaiset ovat hieman helsinkiläisiä tyytyväisempiä julkisten viher-alueiden ylläpitoon.
Benchmarking-aineiston ja käyttäjätyytyväisyyskyselyn tulokset eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä ja ne vaatisivat vielä jatkotutkimusta. Esimerkiksi Helsingin ja Calgaryn hallinnollisten strategioiden vertailusta saattaisi olla hyötyä Katu -ja puisto-osaston toiminnan kehittämisessä.
Benchmarking-tutkimusta voisi soveltaa myös muille julkisen viheralan osa-alueille, kuten esimerkiksi viherrakentamisen puolelle. Laadukkaan viheralueen ylläpidon pohjana tulisi olla koko puiston elinkaarisuunnittelu, johon kuuluvat myös laadukas vihersuunnittelu ja -rakentaminen.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Helsingin Kaupungin Rakennusviraston Katu – ja puisto-osasto. Katu -ja puisto-osasto on ollut vuodesta 2008 alkaen yhteis-työssä uusiseelantilaisen yrityksen Yardstickin kanssa. Yhteistyön tarkoituk-sena on ollut Yardstickin keräämän benchmarking-aineiston avulla vertailla Katu -ja puisto-osaston toimintaa julkisten viheralueiden ylläpitäjänä muihin alan toimijoihin.
Benchmarking-aineisto tarjoaa pohjan julkisten viheralueiden ylläpidon laadun mittaamiselle. Tutkimuksessa Helsingin tuloksia verrataan Oslon, Calgaryn sekä joidenkin pohjoismaisten kaupunkien keskiarvoon. Benchmarking-aineisto esitetään rinnakkain käyttäjätyytyväisyyskyselyn kanssa, joka on toinen tapa mitata julkisten palveluiden laatua.
Helsingin ja Oslon vertailusta selviää, että Helsinki toiminta julkisten viheralueiden ylläpidossa on ”paras tapa toimia”. Käyttäjätyytyväisyyskyselyn tuloksissa oslolaiset ovat hieman helsinkiläisiä tyytyväisempiä julkisten viher-alueiden ylläpitoon.
Benchmarking-aineiston ja käyttäjätyytyväisyyskyselyn tulokset eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä ja ne vaatisivat vielä jatkotutkimusta. Esimerkiksi Helsingin ja Calgaryn hallinnollisten strategioiden vertailusta saattaisi olla hyötyä Katu -ja puisto-osaston toiminnan kehittämisessä.
Benchmarking-tutkimusta voisi soveltaa myös muille julkisen viheralan osa-alueille, kuten esimerkiksi viherrakentamisen puolelle. Laadukkaan viheralueen ylläpidon pohjana tulisi olla koko puiston elinkaarisuunnittelu, johon kuuluvat myös laadukas vihersuunnittelu ja -rakentaminen.