Puskaradiosta Wikiin : Sisäinen viestintä TAOn aikuiskoulutuksessa
Tokas, Heljä (2012)
Tokas, Heljä
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012122020147
Tiivistelmä
Tampereen ammattiopistossa (TAO) on elokuussa 2011 otettu ensisijaiseksi viestinnän kanavaksi toisen asteen intranet, joka on tarkoitettu sekä opiskelijoiden ja henkilöstön käyttöön ja siellä pitäisi löytyä sekä opiskeluun että työhön tarvittavat tiedot ja palvelut. Intranetin tarkoituksena on myös mahdollistaa tiedon nopean saannin ja jakamisen.
Tampereen ammattiopiston aikuiskoulutuksen tiedot ja tiedostot löytyvät monen mutkan, henkilön, kansiopolun, verkon tai järjestelmän kautta ja sama koskee sisäistä viestintää ja yleistä yhteistä kommunikaatiota. Toisen asteen intranet ja sen kehittäminen myös aikuiskoulutuksen käyttöön antoi hyvät lähtökohdat lähteä pohtimaan aikuiskoulutuksen sisäisen viestinnän mahdollisuuksia, välineitä ja tarpeita.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehostaa Tampereen ammattiopiston Sammonkadun toimipisteen aikuiskoulutuksen toimintaa ja karsia päällekkäisiä toimintoja. Kantavana ajatuksena oli myös se, että sisäistä viestintää kehittämällä voimme parantaa ja kehittää sekä ulkoista että sisäistä asiakaspalveluamme. Voidaankin sanoa, että perimmäisenä tavoitteena työllä oli tyytyväinen ja osaava henkilöstö sekä asiantuntevaa ohjausta ja tietoa saavat sisäiset asiakkaat.
Sisäisen viestinnän uudistustyö ei kuitenkaan keskittynyt vain intranetiin, vaan tarkastelin samalla myös muita viestinnän tehostamisen keinoja sekä välineitä ja saatoin niitä kehittämistyön aikana kuntoon. Apuna viestintävälineiden ja -keinojen kehittämistyössä toimi tekemäni kyselytutkimus ja siitä saadut tulokset. Intranetin sisältöä ja rakennetta pohdimme aivoriihityöskentelyn avulla.
Kehittämishankkeen lopputuotteena syntyi wiki-ympäristöön aikuiskoulutuksen tietopankki. Tietopankki toimii hallinnon, kouluttajien ja opiskelijoiden yhteisenä viestintävälineenä sekä tietolaarina. Teorian ja tutkimuksen avulla sain tärkeää tietoa TAOn viestinnän nykytilanteesta ja eväitä kehittää aikuiskoulutuksen sisäistä viestintää sekä toimintaympäristöä.
Tampereen ammattiopiston aikuiskoulutuksen tiedot ja tiedostot löytyvät monen mutkan, henkilön, kansiopolun, verkon tai järjestelmän kautta ja sama koskee sisäistä viestintää ja yleistä yhteistä kommunikaatiota. Toisen asteen intranet ja sen kehittäminen myös aikuiskoulutuksen käyttöön antoi hyvät lähtökohdat lähteä pohtimaan aikuiskoulutuksen sisäisen viestinnän mahdollisuuksia, välineitä ja tarpeita.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli tehostaa Tampereen ammattiopiston Sammonkadun toimipisteen aikuiskoulutuksen toimintaa ja karsia päällekkäisiä toimintoja. Kantavana ajatuksena oli myös se, että sisäistä viestintää kehittämällä voimme parantaa ja kehittää sekä ulkoista että sisäistä asiakaspalveluamme. Voidaankin sanoa, että perimmäisenä tavoitteena työllä oli tyytyväinen ja osaava henkilöstö sekä asiantuntevaa ohjausta ja tietoa saavat sisäiset asiakkaat.
Sisäisen viestinnän uudistustyö ei kuitenkaan keskittynyt vain intranetiin, vaan tarkastelin samalla myös muita viestinnän tehostamisen keinoja sekä välineitä ja saatoin niitä kehittämistyön aikana kuntoon. Apuna viestintävälineiden ja -keinojen kehittämistyössä toimi tekemäni kyselytutkimus ja siitä saadut tulokset. Intranetin sisältöä ja rakennetta pohdimme aivoriihityöskentelyn avulla.
Kehittämishankkeen lopputuotteena syntyi wiki-ympäristöön aikuiskoulutuksen tietopankki. Tietopankki toimii hallinnon, kouluttajien ja opiskelijoiden yhteisenä viestintävälineenä sekä tietolaarina. Teorian ja tutkimuksen avulla sain tärkeää tietoa TAOn viestinnän nykytilanteesta ja eväitä kehittää aikuiskoulutuksen sisäistä viestintää sekä toimintaympäristöä.