Käyttöliittymän suunnittelu ja toteutus PC strategiapeliin
Saari, Niklas (2012)
Saari, Niklas
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käyttöliittymäsuun nitelman tekeminen PC-alustalle julkaistavaan Interplanetary-
strategiapeliin. Perinteisesti pelisovellusten käyttöliittymien suunnitteluun ja toteutukseen on kiinnitetty
liian vähän huomiota, vaikka käyttöliittymän merkitys pelin menestyksen kannalta on suuri. Tässä opinnäytetyössä
tarkastellaan käyttöliittymäsuunnittelun ja testauksen menetelmiä, pelikäyttöliittymän eri osia sekä niille muodostuvia vaatimuksia. Käyttöliittymäsuunnitteluun on haettu näkökulmia myös perinteisen ohjelmistosuunnittelun
puolelta. Tarkastelun kohteeksi on valittu myös muutamia markkinoilla olevissa peleissä hyväksi havaittuja
käyttöliittymäelementtejä.
Tutkimuksen pohjalta suunnitellaan mahdollisimman toimiva käyttöliittymä. Interplanetaryn käyttöliittymä jaetaan
karkeasti kolmeen osaan eli visuaaliseen, manuaaliseen ja auditiiviseen käyttöliittymään, joiden osia ja toimintoja
tarkkaillaan pelin eri näkymien kautta. Kullekin näkymälle on määritetty toiminnot jotka pelaajan pitää pystyä suorittamaan sekä tiedot joita tarvitaan kussakin vaiheessa tehtäviin päätöksiin. Näiden määritelmien pohjalta on
suunniteltu malli kustakin peliin tulevasta käyttöliittymänäkymästä.
Opinnäytetyöhön suunniteltiin alun perin kuuluvaksi myös käyttöliittymän toteutus testikelpoiseksi ja sen testauttaminen pelin kohdeyleisöön kuuluvalla testiryhmällä, mutta ajan puutteen vuoksi tyydyttiin laatimaan pelkkä
käyttöliittymäsuunnitelma. Laadittu käyttöliittymäsuunnitelman tulee kuitenkin olemaan pohjana Interplanetaryn lopulliselle käyttöliittymälle.
strategiapeliin. Perinteisesti pelisovellusten käyttöliittymien suunnitteluun ja toteutukseen on kiinnitetty
liian vähän huomiota, vaikka käyttöliittymän merkitys pelin menestyksen kannalta on suuri. Tässä opinnäytetyössä
tarkastellaan käyttöliittymäsuunnittelun ja testauksen menetelmiä, pelikäyttöliittymän eri osia sekä niille muodostuvia vaatimuksia. Käyttöliittymäsuunnitteluun on haettu näkökulmia myös perinteisen ohjelmistosuunnittelun
puolelta. Tarkastelun kohteeksi on valittu myös muutamia markkinoilla olevissa peleissä hyväksi havaittuja
käyttöliittymäelementtejä.
Tutkimuksen pohjalta suunnitellaan mahdollisimman toimiva käyttöliittymä. Interplanetaryn käyttöliittymä jaetaan
karkeasti kolmeen osaan eli visuaaliseen, manuaaliseen ja auditiiviseen käyttöliittymään, joiden osia ja toimintoja
tarkkaillaan pelin eri näkymien kautta. Kullekin näkymälle on määritetty toiminnot jotka pelaajan pitää pystyä suorittamaan sekä tiedot joita tarvitaan kussakin vaiheessa tehtäviin päätöksiin. Näiden määritelmien pohjalta on
suunniteltu malli kustakin peliin tulevasta käyttöliittymänäkymästä.
Opinnäytetyöhön suunniteltiin alun perin kuuluvaksi myös käyttöliittymän toteutus testikelpoiseksi ja sen testauttaminen pelin kohdeyleisöön kuuluvalla testiryhmällä, mutta ajan puutteen vuoksi tyydyttiin laatimaan pelkkä
käyttöliittymäsuunnitelma. Laadittu käyttöliittymäsuunnitelman tulee kuitenkin olemaan pohjana Interplanetaryn lopulliselle käyttöliittymälle.