Suomalaisen vaateteollisuuden tulevaisuus -kilpailuetu kotimaisuudesta
Peltonen, Mirka (2012)
Peltonen, Mirka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920052
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana oli suomalaiseen vaateteollisuuteen vahvasti jo neljäkymmentä vuotta vaikuttanut M.A.S.I Company, jonka tuotemerkkeihin nykyisin kuuluvat esimerkiksi Sail&Ski, Fredriksson, Very Nice ja Lee Cooper. Yritys on merkittävä työllistäjä, ja myös ympäristöasioiden hoitoon kiinnitetään erityistä huomiota.
Lee Cooper on tunnettu amerikkalainen farkkubrändi. Lee Cooper –farkkujen valmistamiseen oikeudet omistaa Suomessa M.A.S.I Company. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitkä seikat vaikuttavat kuluttajan ostopäätöksiin nyt ja tulevaisuudessa. Kuluttajille toteutettiin kysely Digium –ohjelmiston kautta aikavälillä 11.4.2012- 9.6.2012.
Lee Cooper –farkut valmistetaan Suomessa ja Virossa, ja niiden alkuperä on jäljitettävissä aina kankaisiin saakka. Vahva tietämys tuotteen koko tuotantoketjusta johti selvittämään sitä, voidaanko tulevaisuudessa kilpailuetu luoda ekologisuudella ja eettisyydellä.
Tutkimuksen perusteella ekologisuus ja eettisyys eivät riitä luomaan kilpailuetua muihin alan toimijoihin verrattuna, sillä kuluttajat kokevat ekologisuuden ja eettisyyden tulosten perusteella liian marginaalisiksi arvoiksi. Vaikka ekologisuuden ja eettisyyden ajatellaan olevan hyvä asia, eivät ne riitä ostopäätöksen aikaansaamiseksi.
Kotimaisuus nousi kuluttajien vastauksissa toistuvasti esille, ja näiden tulosten perusteella Lee Cooperin olisi luotava alalle uusi ilmiö: lähifarkku. Lähifarkku on vaateteollisuuden vastine lähiruualle, vaate joka on valmistettu Suomessa ja sen taustat ovat tiedossa. Lähifarkku ottaa kuluttajat mukaan tuotantoon ja markkinointiin sekä luo ympärilleen heimon. Tulevaisuudessa lähifarkku on kilpailuetu, joka työllistää ja saa aikaan ylpeyttä tekijöissään ja käyttäjissään. L.C: sta (Lee Cooperista) tulee L.F (lähifarkku).
Lee Cooper on tunnettu amerikkalainen farkkubrändi. Lee Cooper –farkkujen valmistamiseen oikeudet omistaa Suomessa M.A.S.I Company. Tutkimuksella haluttiin selvittää, mitkä seikat vaikuttavat kuluttajan ostopäätöksiin nyt ja tulevaisuudessa. Kuluttajille toteutettiin kysely Digium –ohjelmiston kautta aikavälillä 11.4.2012- 9.6.2012.
Lee Cooper –farkut valmistetaan Suomessa ja Virossa, ja niiden alkuperä on jäljitettävissä aina kankaisiin saakka. Vahva tietämys tuotteen koko tuotantoketjusta johti selvittämään sitä, voidaanko tulevaisuudessa kilpailuetu luoda ekologisuudella ja eettisyydellä.
Tutkimuksen perusteella ekologisuus ja eettisyys eivät riitä luomaan kilpailuetua muihin alan toimijoihin verrattuna, sillä kuluttajat kokevat ekologisuuden ja eettisyyden tulosten perusteella liian marginaalisiksi arvoiksi. Vaikka ekologisuuden ja eettisyyden ajatellaan olevan hyvä asia, eivät ne riitä ostopäätöksen aikaansaamiseksi.
Kotimaisuus nousi kuluttajien vastauksissa toistuvasti esille, ja näiden tulosten perusteella Lee Cooperin olisi luotava alalle uusi ilmiö: lähifarkku. Lähifarkku on vaateteollisuuden vastine lähiruualle, vaate joka on valmistettu Suomessa ja sen taustat ovat tiedossa. Lähifarkku ottaa kuluttajat mukaan tuotantoon ja markkinointiin sekä luo ympärilleen heimon. Tulevaisuudessa lähifarkku on kilpailuetu, joka työllistää ja saa aikaan ylpeyttä tekijöissään ja käyttäjissään. L.C: sta (Lee Cooperista) tulee L.F (lähifarkku).