Erilaisina samanarvoisia : Perhemessu lasten osallisuuden tukemiseksi
Linkola, Leena; Oinonen, Veera (2012)
Linkola, Leena
Oinonen, Veera
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121920021
Tiivistelmä
Linkola, Leena & Oinonen, Veera. Erilaisina samanarvoisia – perhemessu las-ten osallisuuden tukemiseksi. Kauniainen, syksy 2012, 74s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Kauniainen. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyömme tarkoitus oli toteuttaa perhemessu, jossa lisäsimme lasten osallisuutta sekä ottaa selvää, miksi lapsista on mukava tulla messuun ja mikä tekee tulemisesta ikävää. Toteutimme opinnäytetyönämme messun yhteistyös-sä Tapiolan seurakunnan kanssa.
Messun teema oli kirkkotekstien mukaan lähimmäinen. Suunnittelimme messun kulun, valitsimme laulut, teimme ja toteutimme saarnan, kirjoitimme päivän rukouksen, suunnittelimme esirukouksen ja somistimme kirkon. Ennen messua kävimme kolmessa Tapiolan seurakunnan alueen päiväkodissa kertomassa jumalanpalveluksesta, laulattamassa messussa laulettuja lauluja ja lukemassa tarinan messumme teemaan liittyen toisten auttamisesta. Päiväkotivierailuilla lapset saivat piirtää luetusta tarinasta kuvat, jotka olivat esillä toteuttamassamme perhemessussa.
Aineistoa keräsimme kirkon lapsi- ja perhetyöstä, perhemessusta, kristillisestä kasvatuksesta, alle kouluikäisten lasten uskonnollisesta ja hengellisestä kehityksestä sekä osallisuudesta. Messussa keräsimme palautteen, jossa selvitim-me, miksi lapsista on mukava tulla messuun ja mikä tekee tulemisesta ikävää. Selvitimme myös onnistuimmeko lisäämään lasten osallisuutta messussa.
Messuun osallistuneet seurakuntalaiset pitivät toteuttamastamme messusta. Erityisesti messun musiikki ja sen tuoma iloisuus saivat kehuja. Palautteen mukaan onnistuimme lisäämään lasten osallisuutta. Palautteesta kävi ilmi, että musiikki ja normaaleissa sunnuntaimessuissa järjestettävä pyhäkoulu ovat asi-oita, jotka tekevät lasten mielestä kirkkoon tulon mielekkääksi. Ikäväksi tulon tekee aikainen herääminen aamulla sekä pitkät saarnat.
Opinnäytetyömme onnistui hyvin ja siinä päästiin asetettuihin tavoitteisiin.
Asiasanat: messu, osallisuus, lapset, seurakunta, kirkko
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Kauniainen. Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyömme tarkoitus oli toteuttaa perhemessu, jossa lisäsimme lasten osallisuutta sekä ottaa selvää, miksi lapsista on mukava tulla messuun ja mikä tekee tulemisesta ikävää. Toteutimme opinnäytetyönämme messun yhteistyös-sä Tapiolan seurakunnan kanssa.
Messun teema oli kirkkotekstien mukaan lähimmäinen. Suunnittelimme messun kulun, valitsimme laulut, teimme ja toteutimme saarnan, kirjoitimme päivän rukouksen, suunnittelimme esirukouksen ja somistimme kirkon. Ennen messua kävimme kolmessa Tapiolan seurakunnan alueen päiväkodissa kertomassa jumalanpalveluksesta, laulattamassa messussa laulettuja lauluja ja lukemassa tarinan messumme teemaan liittyen toisten auttamisesta. Päiväkotivierailuilla lapset saivat piirtää luetusta tarinasta kuvat, jotka olivat esillä toteuttamassamme perhemessussa.
Aineistoa keräsimme kirkon lapsi- ja perhetyöstä, perhemessusta, kristillisestä kasvatuksesta, alle kouluikäisten lasten uskonnollisesta ja hengellisestä kehityksestä sekä osallisuudesta. Messussa keräsimme palautteen, jossa selvitim-me, miksi lapsista on mukava tulla messuun ja mikä tekee tulemisesta ikävää. Selvitimme myös onnistuimmeko lisäämään lasten osallisuutta messussa.
Messuun osallistuneet seurakuntalaiset pitivät toteuttamastamme messusta. Erityisesti messun musiikki ja sen tuoma iloisuus saivat kehuja. Palautteen mukaan onnistuimme lisäämään lasten osallisuutta. Palautteesta kävi ilmi, että musiikki ja normaaleissa sunnuntaimessuissa järjestettävä pyhäkoulu ovat asi-oita, jotka tekevät lasten mielestä kirkkoon tulon mielekkääksi. Ikäväksi tulon tekee aikainen herääminen aamulla sekä pitkät saarnat.
Opinnäytetyömme onnistui hyvin ja siinä päästiin asetettuihin tavoitteisiin.
Asiasanat: messu, osallisuus, lapset, seurakunta, kirkko