Kreativa arbetssätt inom barnskyddet för att främja barns delaktighet och gemenskap i familjen : - Ett sociokulturellt perspektiv
Alm, Lina; Elander, Maria (2012)
Alm, Lina
Elander, Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819978
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet är att lyfta fram kreativa arbetssätt som kan användas med familjer inom barnskyddet. Med hjälp av dessa arbetssätt vill vi skapa möjligheter för barnet att uppnå en känsla av delaktighet och gemenskap inom sin familj. Den sociokulturella inspirationen ligger som grund för arbetet och är ett förhållningssätt som den professionella arbetar utgående ifrån. Tanken är att inspirera till kreativ verksamhet där den professionella för samman barnet och dess familj. Vårt syfte är ytterligare att utveckla uppdragsgivarens verksamhet. Våra frågeställningar är: Vilka inslag av sociokulturell inspiration syns i de kreativa arbetssätten? Hur främjas delaktighet och gemenskap i de valda projekten? Utgående ifrån våra frågeställningar och de resultat som framkommer lyfter vi fram rekommendationer för utveckling av verksamhet inom barnskyddet. Detta examensarbete är projekterat arbete i samarbete med Folkhälsan Syd Ab, Villa Familia Barnens väl. Arbetet är en litteraturstudie. Vår teoretiska referensram behandlar sociokulturell inspiration, kreativa arbetssätt samt delaktighet och gemenskap. Genom en innehållsanalys analyserar vi fem projekt. Resultaten visar att inslag av den sociokulturella kärnan hittas i projekten och de gemensamma faktorerna är att organisera verksamhet, skapa möjlighet för deltagande, frivilligt deltagande, fritt utrymme, skapa utrymme för initiativtagande, dialog och växelverkan, jämlikhet i relationer, självförverkligande, förändring från passiv till aktiv, uppnå delaktighet och gemenskap samt förbättrad livskvalitet. Delaktighet och gemenskap främjas i projekten genom att gruppverksamhet förverkligas, deltagarna får stöd till aktivt deltagande, de blir hörda och sedda, deltagandet är frivilligt, dialog och växelverkan eftersträvas och förståelse för varandra skapas. Vårt arbete resulterar i en broschyr där vi lyfter fram konkreta rekommendationer för utveckling av uppdragsgivarens verksamhet. The aim of this study is to bring out creative methods that can be used with families in child welfare. By using these methods we want to create opportunities for children to achieve a sense of participation and solidarity within their families. Sociocultural animation is the basis of our study and also an approach that professionals base their work on. The idea is to inspire children and their families to take part in creative activities. Our aim is further to improve our taskmaster´s activities. Our research questions are: Which sociocultural elements appear in the creative methods? How is participation and solidarity supported in the chosen projects? Based upon the research questions and our results we bring out recommendations to improve activities in child welfare. This study is commissioned by Folkhälsan Syd Ab, Villa Familia Barnens väl. This study is a literature study. Our theoretical framework is sociocultural animation, creative methods along with participation and solidarity. We analyze five projects by using a content analysis. The results show that sociocultural elements can be found in the projects and the joint factors are organizing activities, creative opportunities to participate, voluntary participation, free space, create space for initiative, dialog and interaction, equality in relationships, self-fulfillment, a change from passive to active, achieve participation and solidarity along with improved quality of life. Participation and solidarity is supported in the projects by group-activities, participants are supported to active participation, participants are being heard and seen, participation is voluntary, dialog and interaction is central and mutual understanding is created. Our study results in a brochure where we bring out concrete recommendations to improve our taskmaster´s activities.