MERI JA RUUSUTARHA : Vaatteen teemat kuluttajan näkökulmasta
Tarujärvi, Miia (2012)
Tarujärvi, Miia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819929
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena olivat vaatetussuunnittelussa käytettävät alkuideat ja teemat, joita tarkastelin kuluttajien näkökulmasta. Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia suunnittelemani, teemoihin perustuvat puvut kuluttajissa herättivät. Halusin tietää näkevätkö käyttäjät vaatteissa olevia teemoja vai mitä he havaitsivat. Tätä varten laadin kyselytutkimuksen.
Kyselytutkimustani varten tarkastelin omana alueenaan assosiaatiota, estetiikkaa ja telesistä sekä niiden ominaisuuksia. Suunnitteluvaiheessa valitsin kaksi eri teemaa, meren ja ruusutarhan, joista tein kaksi erillistä kuvakollaasia. Näiden kuvakollaasien pohjalta lähdin suunnittelemaan ja luonnostelemaan erilaisia pukuja. Kollaaseista sain malleihin tarvittavia värejä, pintoja ja yksityiskohtia. Pukujen luonnoksista valitsin yhden molemmista teemoista ja niistä valmistin puvut kyselytutkimusta varten.
Opinnäytetyössäni apuna käytin Papanekin (1984) funktioanalyysia, jonka tarkoituksena on suunnitella tuote kuuden ominaisuuden kautta, mutta tässä opinnäytetyössä nostin funktiosta esille vain kolme ominaisuutta: assosiaation, estetiikan ja teleksiksen. Näiden funktioiden kautta analysoin kyselytutkimuksen vastauksia mielikuvista, kauneudesta ja ajan hengestä.
Kyselyn suoritin viikon sisällä Savonlinnassa kolmessa eri paikassa (Kaupungin kirjastossa, Taito Shopissa ja MattoSektorilla), joihin jätin puvut kyselylomakkeiden kera. Puvut olivat esillä mallinukkien päällä ja ihmiset saivat vapaasti kirjoittaa lomakkeelle vastauksensa. Vastauslomakkeita kertyi 18 kappaletta, mutta laajoista vastauksista kertyi jonkin verran tietoa.
Kyselyn suppean vastausmäärän perusteella tuloksista ei voida sanoa mitään yleistettävää, mutta vastaukset antavat viitettä siitä, että kuluttajien mielikuvien syntyyn vaikutti kaikista eniten pukujen väri kuin mallit tai yksityiskohdat.
Kyselytutkimustani varten tarkastelin omana alueenaan assosiaatiota, estetiikkaa ja telesistä sekä niiden ominaisuuksia. Suunnitteluvaiheessa valitsin kaksi eri teemaa, meren ja ruusutarhan, joista tein kaksi erillistä kuvakollaasia. Näiden kuvakollaasien pohjalta lähdin suunnittelemaan ja luonnostelemaan erilaisia pukuja. Kollaaseista sain malleihin tarvittavia värejä, pintoja ja yksityiskohtia. Pukujen luonnoksista valitsin yhden molemmista teemoista ja niistä valmistin puvut kyselytutkimusta varten.
Opinnäytetyössäni apuna käytin Papanekin (1984) funktioanalyysia, jonka tarkoituksena on suunnitella tuote kuuden ominaisuuden kautta, mutta tässä opinnäytetyössä nostin funktiosta esille vain kolme ominaisuutta: assosiaation, estetiikan ja teleksiksen. Näiden funktioiden kautta analysoin kyselytutkimuksen vastauksia mielikuvista, kauneudesta ja ajan hengestä.
Kyselyn suoritin viikon sisällä Savonlinnassa kolmessa eri paikassa (Kaupungin kirjastossa, Taito Shopissa ja MattoSektorilla), joihin jätin puvut kyselylomakkeiden kera. Puvut olivat esillä mallinukkien päällä ja ihmiset saivat vapaasti kirjoittaa lomakkeelle vastauksensa. Vastauslomakkeita kertyi 18 kappaletta, mutta laajoista vastauksista kertyi jonkin verran tietoa.
Kyselyn suppean vastausmäärän perusteella tuloksista ei voida sanoa mitään yleistettävää, mutta vastaukset antavat viitettä siitä, että kuluttajien mielikuvien syntyyn vaikutti kaikista eniten pukujen väri kuin mallit tai yksityiskohdat.