MARKKINOINNIN KEHITTÄMINEN ÄÄNESEUDUN KUNTOKESKUKSESSA
Rautiainen, Marcus (2012)
Rautiainen, Marcus
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819917
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Ääneseudun Kuntokeskuksen markkinointi- ja viestintäväylien toimivuutta. Tutkimuksessa saatuja tuloksia on tarkoitus käyttää apuna tulevaisuuden markkinointistrategiaa suunnitellessa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Ääneseudun Kuntokeskuksen nykyiseen markkinointiin ja viestintään sekä sitä miten asiakkaat haluaisivat sitä kehittää mieleisempään suuntaan. Tutkittavana olivat Kuntokeskuksen nykyiset asiakkaat. Vastausprosentti oli 20,5% mikä jäi tavoitteesta. Tällä vastausprosentilla tutkimus on suuntaa antava nykyisestä tilanteesta. Mahdolliset muutokset markkinointi- ja tiedotuskanavissa punnitaan vastanneiden mieltymysten pohjalta.
Tutkimuksen mukaan nykyiset asiakkaat ovat suurimmalta osin tyytyväisiä nykyiseen tiedottamiseen ja markkinointiin. Facebook, kotisivut ja sähköposti ovat asiakkaiden suosikkeja ja näitä tullaan käyttämään aktiivisesti myös tulevaisuudessa Ääneseudun Kuntokeskuksen tiedotus- ja markkinointikanavina. Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat jättävät lehtimainontaan vähemmälle huomiolle, eivätkä pidä sitä hyvänä tiedotus- ja markkinointiväylänä. Lehtimainonnan vähentämistä tai lopettamista tullaan harkitsemaan.
Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa kartoitettiin asiakkaiden tyytyväisyyttä Ääneseudun Kuntokeskuksen nykyiseen markkinointiin ja viestintään sekä sitä miten asiakkaat haluaisivat sitä kehittää mieleisempään suuntaan. Tutkittavana olivat Kuntokeskuksen nykyiset asiakkaat. Vastausprosentti oli 20,5% mikä jäi tavoitteesta. Tällä vastausprosentilla tutkimus on suuntaa antava nykyisestä tilanteesta. Mahdolliset muutokset markkinointi- ja tiedotuskanavissa punnitaan vastanneiden mieltymysten pohjalta.
Tutkimuksen mukaan nykyiset asiakkaat ovat suurimmalta osin tyytyväisiä nykyiseen tiedottamiseen ja markkinointiin. Facebook, kotisivut ja sähköposti ovat asiakkaiden suosikkeja ja näitä tullaan käyttämään aktiivisesti myös tulevaisuudessa Ääneseudun Kuntokeskuksen tiedotus- ja markkinointikanavina. Tutkimuksesta selvisi, että asiakkaat jättävät lehtimainontaan vähemmälle huomiolle, eivätkä pidä sitä hyvänä tiedotus- ja markkinointiväylänä. Lehtimainonnan vähentämistä tai lopettamista tullaan harkitsemaan.