Elämänhallinta nuorten syrjäytymisen vastavoimana : Millainen ohjaus tukee syrjäytymisvaarassa olevaa opiskelijaa ammatillisissa opinnoissa?
Kylväjä, Tiina (2012)
Kylväjä, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819862
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä arvioitiin osallistavasti ja asiakaslähtöisesti Ankkuri-projektissa toteutetun ohjauksen onnistumista syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta. Sastamalan koulutuskuntayhtymässä toimineessa Ankkuri-projektissa annetun ohjauksen tavoitteena oli tukea syrjäytymisvaarassa olevan opiskelijan opintojen etenemistä, elämänhallintaa ja työelämävalmiuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Ankkuri-projektiin osallistuneet opiskelijat ja oppilaitosten keskeiset ohjaustyön toimijat kokivat syrjäytymisvaarassa olevan opiskelijan ohjauksen ja määritellä millainen ohjaus tukee opiskelijaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Aineiston keruussa ja ana-lysoinnissa käytettiin sovellusta Bikva-arviointimallista. Bikva-menetelmän mukaisesti arviointi toteutettiin haastatteluketjuna ja haastatteluaineisto analysoitiin siirryttäessä haastatteluketjussa vaiheesta toiseen. Bikva-arviointiin osallistui neljästä ammatillisesta oppilaitoksesta yhteensä 30 syrjäytymisvaarassa olevaa opiskelijaa, 33 keskeistä ohjaus-työn toimijaa sekä koulutuskuntayhtymän johtoryhmä ja hallitus.
Elämänhallinnan tukeminen koettiin ensisijaiseksi asiaksi opiskelijan ohjaamisessa, ja tuloksissa kuvataan opiskelijan elämänhallintaa tukevan ohjauksen kuusi ominaispiirrettä. Ohjausta kuvaavat seuraavat kuusi tekijää: 1. etsivää työtä oppilaitoksen sisällä, 2. jalkautuvaa matalan kynnyksen ohjausta, 3. nopeaa puuttumista ja varhaista tukemista, 4. ohjaamista opiskelu- ja työkykyisyyteen, 5. ohjausta yhteistyössä opiskelijan ja ver-kostojen kanssa ja 6. yksilöllisesti räätälöityä ohjausta.
Oppilaitoksissa tulee olla tarjolla ohjausta, jotta syrjäytymisvaara ei muutu syrjäytymiseksi vaan opiskelijalla on mahdol-lisuus saada ohjauksesta tukea elämänhallintaansa. Syrjäytymisen ehkäisyn näkökulman huomioiminen oppilaitoksissa tiedollisella, taidollisella ja asenteellisella tasolla sekä riittävä resursointi opiskelijan elämänhallintaa tukevaan ohjaukseen mahdollistaa syrjäytymisen ehkäisyn oppilaitoksissa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten Ankkuri-projektiin osallistuneet opiskelijat ja oppilaitosten keskeiset ohjaustyön toimijat kokivat syrjäytymisvaarassa olevan opiskelijan ohjauksen ja määritellä millainen ohjaus tukee opiskelijaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Aineiston keruussa ja ana-lysoinnissa käytettiin sovellusta Bikva-arviointimallista. Bikva-menetelmän mukaisesti arviointi toteutettiin haastatteluketjuna ja haastatteluaineisto analysoitiin siirryttäessä haastatteluketjussa vaiheesta toiseen. Bikva-arviointiin osallistui neljästä ammatillisesta oppilaitoksesta yhteensä 30 syrjäytymisvaarassa olevaa opiskelijaa, 33 keskeistä ohjaus-työn toimijaa sekä koulutuskuntayhtymän johtoryhmä ja hallitus.
Elämänhallinnan tukeminen koettiin ensisijaiseksi asiaksi opiskelijan ohjaamisessa, ja tuloksissa kuvataan opiskelijan elämänhallintaa tukevan ohjauksen kuusi ominaispiirrettä. Ohjausta kuvaavat seuraavat kuusi tekijää: 1. etsivää työtä oppilaitoksen sisällä, 2. jalkautuvaa matalan kynnyksen ohjausta, 3. nopeaa puuttumista ja varhaista tukemista, 4. ohjaamista opiskelu- ja työkykyisyyteen, 5. ohjausta yhteistyössä opiskelijan ja ver-kostojen kanssa ja 6. yksilöllisesti räätälöityä ohjausta.
Oppilaitoksissa tulee olla tarjolla ohjausta, jotta syrjäytymisvaara ei muutu syrjäytymiseksi vaan opiskelijalla on mahdol-lisuus saada ohjauksesta tukea elämänhallintaansa. Syrjäytymisen ehkäisyn näkökulman huomioiminen oppilaitoksissa tiedollisella, taidollisella ja asenteellisella tasolla sekä riittävä resursointi opiskelijan elämänhallintaa tukevaan ohjaukseen mahdollistaa syrjäytymisen ehkäisyn oppilaitoksissa.