Laatujärjestelmän kehittäminen
Mäki-Kulmala, Elmeri (2012)
Mäki-Kulmala, Elmeri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121819846
Tiivistelmä
Tässä opinnäytteessä kehitetään pienen yrityksen laadunhallintajärjestelmää vastaamaan ISO9001:2008-laadunhallintastandardia. Opinnäytteessä kartoitetaan yrityksen toimintatavat, vertaillaan näitä standardin asettamiin vaatimuksiin ja suunnitellaan tarvittavat kehitystoimet.
Opinnäytteen tuloksena yritykselle luotiin laatukäsikirja jonka ohjeistuksien avulla yrityksessä päästään standardin ja asiakkaiden vaatimusten mukaiseen toimintaan sekä parannetaan yrityksen kilpailukykyä toiminnan kehittyessä kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytteen teoriaosuudessa käsitellään laatua käsitteenä sekä laadun merkitystä yrityksen toimintaan laatukustannusten ja asiakastyytyväisyyden kautta. Lisäksi työssä käsitellään
ISO9001:2008-standardin yrityksen laadunhallintajärjestelmälle asettamat vaatimukset.
Käytännön toteutuksessa käydään läpi tarkasti yrityksen prosessien nykytilaa ja kehitystarpeita sekä näiden kehitystarpeiden pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä. Prosessien kehittämisen jälkeen paneudutaan laatukäsikirjan luomiseen kohta kohdalta verraten samalla standardin asettamiin
vaatimuksiin. Lisäksi työssä kuvataan työohjeiden sekä kalibrointisuunnitelman laatimisprosessit.
Lopuksi työssä kootaan yhteen työn aikana saavutetut tulokset sekä pohditaan toimivan laadunhallintajärjestelmän tärkeyttä pienenkin yrityksen toiminnassa.
Opinnäytteen tuloksena yritykselle luotiin laatukäsikirja jonka ohjeistuksien avulla yrityksessä päästään standardin ja asiakkaiden vaatimusten mukaiseen toimintaan sekä parannetaan yrityksen kilpailukykyä toiminnan kehittyessä kokonaisvaltaisesti.
Opinnäytteen teoriaosuudessa käsitellään laatua käsitteenä sekä laadun merkitystä yrityksen toimintaan laatukustannusten ja asiakastyytyväisyyden kautta. Lisäksi työssä käsitellään
ISO9001:2008-standardin yrityksen laadunhallintajärjestelmälle asettamat vaatimukset.
Käytännön toteutuksessa käydään läpi tarkasti yrityksen prosessien nykytilaa ja kehitystarpeita sekä näiden kehitystarpeiden pohjalta tehtyjä johtopäätöksiä. Prosessien kehittämisen jälkeen paneudutaan laatukäsikirjan luomiseen kohta kohdalta verraten samalla standardin asettamiin
vaatimuksiin. Lisäksi työssä kuvataan työohjeiden sekä kalibrointisuunnitelman laatimisprosessit.
Lopuksi työssä kootaan yhteen työn aikana saavutetut tulokset sekä pohditaan toimivan laadunhallintajärjestelmän tärkeyttä pienenkin yrityksen toiminnassa.