HTML5-kääntötyökalujen vertailu ja testaus
Hietala, Tomi (2012)
Hietala, Tomi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719834
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tuotettiin selvitys HTML5-pohjan kääntämisestä mobiililaitteille. Työssä kerättiin tietoa
ohjelmista, jotka sopisivat parhaiten toimeksiantajan vaatimuksiin. Työ tehtiin toimeksiantona Kajaani Game
Studiosille. Toimeksiantaja on aiemmin kehittänyt HTML5-pohjaisia pelejä, jotka on käännetty eri
mobiilialustoille PhoneGap-työkalun avulla.
Opinnäytetyö keskittyi työkaluihin, joiden avulla voi tehdä käännökset Android-, iOS- ja Windows Phone -
mobiilikäyttöjärjestelmiin. Työkaluja vertaillessa kiinnitettiin huomiota niiden ominaisuuksiin ja hintaan.
Vertailun jälkeen työkaluista valittiin kaksi eri hintaluokista, joilla suoritettiin tarkempaa arviota ja käyttöliittymän
testausta.
Työkalujen avulla on tarkoitus päästä käsiksi JavaScript-koodin kautta älypuhelinten laiteominaisuuksiin.
Vertailtavilta ohjelmilta vaaditaan pääsyä eri ohjelmointirajapintoihin, kuten esimerkiksi kiihtyvyysanturiin ja
sijaintiin, koska Kajaani Game Studios on käyttänyt näitä aiemmissa peleissään. Toimeksiantaja on myös
toivonut, että huomiota kiinnitettäisiin ansaintamalleihin. Tämä tarkoittaa lähinnä mahdollisuutta toteuttaa pelin
sisäisiä maksuominaisuuksia työkalun avulla.
ohjelmista, jotka sopisivat parhaiten toimeksiantajan vaatimuksiin. Työ tehtiin toimeksiantona Kajaani Game
Studiosille. Toimeksiantaja on aiemmin kehittänyt HTML5-pohjaisia pelejä, jotka on käännetty eri
mobiilialustoille PhoneGap-työkalun avulla.
Opinnäytetyö keskittyi työkaluihin, joiden avulla voi tehdä käännökset Android-, iOS- ja Windows Phone -
mobiilikäyttöjärjestelmiin. Työkaluja vertaillessa kiinnitettiin huomiota niiden ominaisuuksiin ja hintaan.
Vertailun jälkeen työkaluista valittiin kaksi eri hintaluokista, joilla suoritettiin tarkempaa arviota ja käyttöliittymän
testausta.
Työkalujen avulla on tarkoitus päästä käsiksi JavaScript-koodin kautta älypuhelinten laiteominaisuuksiin.
Vertailtavilta ohjelmilta vaaditaan pääsyä eri ohjelmointirajapintoihin, kuten esimerkiksi kiihtyvyysanturiin ja
sijaintiin, koska Kajaani Game Studios on käyttänyt näitä aiemmissa peleissään. Toimeksiantaja on myös
toivonut, että huomiota kiinnitettäisiin ansaintamalleihin. Tämä tarkoittaa lähinnä mahdollisuutta toteuttaa pelin
sisäisiä maksuominaisuuksia työkalun avulla.