Barns delaktighet i verksamhetsplanering : En planeringsguide för eftermiddagsverksamhet
Siro, Emma (2012)
Siro, Emma
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719817
Tiivistelmä
Delaktighet är ett viktigt utgångsläge när man jobbar utifrån ett socialpedagogiskt förhållningssätt. Barn har rätt att vara delaktiga även i planering av sin egen verksamhet, och deras intressen och behov bör utgöra grunden för verksamheten. Syftet med detta examensarbete är att skapa ett verktyg med hjälp av vilket barn kan bli delaktiga i planeringen av sin egen verksamhet på eftis och där utgångspunkten är barnens intressen. Forskningsfrågorna handlar om vad det är som möjliggör barns delaktighet i planeringen av eftisverksamhet och vad den professionella behöver uppmärksamma för att barnens delaktighet ska uppnås. Den teoretiska referensramen för examensarbetet innefattar socialpedagogik och barns delaktighet. Därtill beskrivs eftermiddagsverksamhet med tillhörande lagstiftning och dess målsättningar i examensarbetet. Metoden för examensarbetet är en form av produktuveckling, där slutprodukten är en planeringsguide för eftermiddagsverksamhet med barns delaktighet som utgångspunkt. Produkten innehåller olika temablad, bottenmodell för månadsbrev och överenskommelser på eftis, reflektionsblad för personalen samt en tabell med beskrivning över hur planeringsguiden och de olika bladen kan användas. Produkten är ett förslag på hur man kan planera ett verksamhetsår på eftis med socialpedagogiskt förhållningssätt som grund. Participation is important in work with a social pedagogical approach. Children have a right to participate in planning their own activities, which should be formed by their in-terests and needs. The aim of this study is to create a tool that permits children to partici-pate in planning their activities in afternoon clubs and where their interests are of vital value. The research questions focus on facts that enable children to participate in activity planning in afternoon clubs, and on what the professionals need to observe in order for children to reach participation. The theoretical part of this study is based on social peda-gogy and children’s participation. Information about afternoon clubs, including laws and aims, are also described in the study. A form of project based study is used as a method for writing this thesis, where the result is a form of product. The product of this study is a panning guide for afternoon clubs, with focus on children’s participation. The product includes sheets with different themes, models for monthly letters and agreements, reflec-tion sheets for the professionals and a table with instructions on how the planning guide and the different sheets can be used in the planning process in afternoon clubs. The prod-uct is a suggestion on how to plan a fiscal year with a social pedagogical approach in af-ternoon clubs.