Markkinointisuunnitelma Jyväskylän käsityökoululle
Tuukkanen, Ronja (2012)
Tuukkanen, Ronja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkinointisuunnitelma Jyväskylän käsityökoululle. Tarkoitus oli saada selville käsityökoulun markkinoinnin ja viestinnän tämän hetkinen tilanne olemassa olevan tiedon sekä kyselytutkimuksen avulla ja sen perusteella koota selkeä markkinointisuunnitelma. Opinnäytetyön tuloksena syntyi yhtenäinen markkinointisuunnitelma, jota käsityökoululla ei ole aikaisemmin ollut. Markkinointisuunnitelmassa on koottu yhteen vallitseva tilanne, ympäristöanalyysi sekä jatkossa käytettävät markkinointikeinot. Teoriaosuudessa käsiteltiin markkinointia ja sen suunnittelua.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka tehtiin sekä asiakkaille että henkilöstölle viestinnän kokonaistilanteen selvittämiseksi. Asiakkaiden ja henkilöstön kyselylomakkeet olivat erilaiset. Vastausprosentti asiakkaiden kohdalla oli 61 % ja henkilöstön kohdalla 67 %.
Kyselytutkimuksen perusteella löydettiin tärkeimmät markkinointi- ja viestintäkanavat asiakkaiden ja henkilöstön mielestä. Ne olivat lehtimainonta, sähköposti, Internet-sivut ja sosiaalinen media. Tutkimuksen perusteella selvisi, että mainontaa ei toivota pelkästään Internetiin vaan myös perinteisiä markkinointikeinoja, kuten lehtimainontaa, tarvitaan.
Käsityökoulun tulee jatkossa kiinnittää huomiota ympäristömuutoksien vaikutuksiin ja markkinoinnin vuosittaiseen päivittämiseen. Jatkossa asiakaskyselyiden tekeminen myös käsityökoulun ulkopuolisille kuluttajille toisi laajempaa tietoa tunnettuudesta ja markkinoinnin tehokkuudesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, joka tehtiin sekä asiakkaille että henkilöstölle viestinnän kokonaistilanteen selvittämiseksi. Asiakkaiden ja henkilöstön kyselylomakkeet olivat erilaiset. Vastausprosentti asiakkaiden kohdalla oli 61 % ja henkilöstön kohdalla 67 %.
Kyselytutkimuksen perusteella löydettiin tärkeimmät markkinointi- ja viestintäkanavat asiakkaiden ja henkilöstön mielestä. Ne olivat lehtimainonta, sähköposti, Internet-sivut ja sosiaalinen media. Tutkimuksen perusteella selvisi, että mainontaa ei toivota pelkästään Internetiin vaan myös perinteisiä markkinointikeinoja, kuten lehtimainontaa, tarvitaan.
Käsityökoulun tulee jatkossa kiinnittää huomiota ympäristömuutoksien vaikutuksiin ja markkinoinnin vuosittaiseen päivittämiseen. Jatkossa asiakaskyselyiden tekeminen myös käsityökoulun ulkopuolisille kuluttajille toisi laajempaa tietoa tunnettuudesta ja markkinoinnin tehokkuudesta.