Työhön perehdyttäminen : Perehdyttämiskansio suuhygienisteille ja hammashoitajille. Jyväskylän Oral Hammaslääkärit Oyj
Räty, Jenni; Vänskä, Säde (2012)
Räty, Jenni
Vänskä, Säde
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719676
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Perehdyttäminen on keino saada työntekijälle selvitettyä tulevaa työnkuvaa ja siihen liittyviä asioita. Hyvällä perehdyttämisellä uusi työntekijä omaksuu uudet työtehtävänsä ja pääsee mukaan organisaation toimintaan. Toisaalta perehdyttäminen ei koske pelkästään uutta työntekijää, vaan myös jo pidempään työssä olleita työntekijöitäkin tulee perehdyttää, esimerkiksi silloin kun toimintatavat tai laitteet muuttuvat. Perehdyttämisvastuu kuuluu jokaiselle työntekijälle, mutta päävastuu perehdyttämisestä on esimiehellä. Perehdyttämisen tavoitteena on luoda perehdytettävälle kokonaiskuva organisaatiosta ja sen toiminnasta.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, joka toteutettiin Oral Hammaslääkärit Oyj:n Jyväskylän toimipaikkaan. Tarkoituksena oli valmistaa perehdyttämiskansio Jyväskylän Oral hammaslääkärit Oyj:ssä työskenteleville suuhygienisteille ja hammashoitajille. Työn keskeinen tavoite oli saada yhtenäistettyä perehdyttämiskansion avulla organisaation toimintatavat selkeiksi. Perehdyttämiskansiolla on merkitystä, sillä se palvelee uutta työntekijää perehdyttämistilanteessa ja tukee pidempään työssä olleen työntekijän työssä selviytymistä.
Opinnäytetyöhön kerättiin tutkittua tietoa perehdyttämisestä ja perehdyttämiskansion valmistamisesta, jota hyödynnettiin tuotosta suunniteltaessa. Kansion sisältö koostui Oral Hammaslääkärit Oyj:ltä saatujen toiveiden sekä sieltä saadun aineiston pohjalta. Kriteereiksi valikoitui mahdollisimman selkeä ja käytännöllinen kirjallinen tuotos, johon koottiin asioita, jotka helpottaisivat arjen työtä. Palautetta kerättiin avoimella haastattelulla, johon vastasivat Jyväskylän Oral Hammaslääkärit Oyj:n asemavastaava, työntekijät sekä lähihoitajaopiskelija. Toimeksiantajalle luovutettiin perehdyttämiskansio myös sähköisessä muodossa, jotta kansion päivittäminen tietojen muuttuessa olisi helppoa. Opinnäytetyön aikana havaittiin jatkokehitysideana perehdyttämismateriaalin hyödynnettävyys muillakin Oral Hammaslääkärit Oyj vastaanotoilla.
Perehdyttäminen on keino saada työntekijälle selvitettyä tulevaa työnkuvaa ja siihen liittyviä asioita. Hyvällä perehdyttämisellä uusi työntekijä omaksuu uudet työtehtävänsä ja pääsee mukaan organisaation toimintaan. Toisaalta perehdyttäminen ei koske pelkästään uutta työntekijää, vaan myös jo pidempään työssä olleita työntekijöitäkin tulee perehdyttää, esimerkiksi silloin kun toimintatavat tai laitteet muuttuvat. Perehdyttämisvastuu kuuluu jokaiselle työntekijälle, mutta päävastuu perehdyttämisestä on esimiehellä. Perehdyttämisen tavoitteena on luoda perehdytettävälle kokonaiskuva organisaatiosta ja sen toiminnasta.
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, joka toteutettiin Oral Hammaslääkärit Oyj:n Jyväskylän toimipaikkaan. Tarkoituksena oli valmistaa perehdyttämiskansio Jyväskylän Oral hammaslääkärit Oyj:ssä työskenteleville suuhygienisteille ja hammashoitajille. Työn keskeinen tavoite oli saada yhtenäistettyä perehdyttämiskansion avulla organisaation toimintatavat selkeiksi. Perehdyttämiskansiolla on merkitystä, sillä se palvelee uutta työntekijää perehdyttämistilanteessa ja tukee pidempään työssä olleen työntekijän työssä selviytymistä.
Opinnäytetyöhön kerättiin tutkittua tietoa perehdyttämisestä ja perehdyttämiskansion valmistamisesta, jota hyödynnettiin tuotosta suunniteltaessa. Kansion sisältö koostui Oral Hammaslääkärit Oyj:ltä saatujen toiveiden sekä sieltä saadun aineiston pohjalta. Kriteereiksi valikoitui mahdollisimman selkeä ja käytännöllinen kirjallinen tuotos, johon koottiin asioita, jotka helpottaisivat arjen työtä. Palautetta kerättiin avoimella haastattelulla, johon vastasivat Jyväskylän Oral Hammaslääkärit Oyj:n asemavastaava, työntekijät sekä lähihoitajaopiskelija. Toimeksiantajalle luovutettiin perehdyttämiskansio myös sähköisessä muodossa, jotta kansion päivittäminen tietojen muuttuessa olisi helppoa. Opinnäytetyön aikana havaittiin jatkokehitysideana perehdyttämismateriaalin hyödynnettävyys muillakin Oral Hammaslääkärit Oyj vastaanotoilla.